נשיא המדינה, שמעון פרס, פתח היום (א') את שנת הלימודים האקדמית בסיור באוניברסיטה העברית בירושלים. הנשיא שוחח עם הסטודנטים ששהו ברחבי הספרייה ועל המדשאות ואיחל להם הצלחה, הפך ל"מרצה ליום אחד" וערך עימם ארוחת צהריים בקפיטריה.

במהלך ההרצאה שקיים, אפשר הנשיא לסטודנטים להציג לו שאלות. בין הנושאים שעלו היו עמדתו בעניין קיום שיחות עם חמאס, השבת החייל החטוף גלעד שליט, איכות הסביבה, מצב ההשכלה בישראל והחוויה הסטודנטיאלית האישית של הנשיא.

הנשיא התייחס בדבריו לאפשרות השתתפות חמאס בבחירות לרשות הפלשתינאית ואמר "דמוקרטיה היא לא עניין שנמשך 24 שעות-הצבעת וקיימת דמוקרטיה, אלא היא מתחילה למחרת הבחירות. דמוקרטיה היא אורח חיים". הנשיא הוסיף: "כשחמאס יפסיק לזרוק מהגגות את מתנגדיו הערבים וכשיפסיק לירות טילים על ישראל המציאות תהיה אחרת".

הנשיא התייחס לסוגיית החייל החטוף גלעד שליט ואמר כי הוא "משוכנע שישוחרר. המו"מ מאוד קשה עם הג'נטלמנים האלה וגם המחיר כבד מנשוא, אבל זה יקרה וכולם פועלים שזה יקרה כמה שיותר מהר".

נשיא המדינה התייחס למצב ההשכלה בישראל ואמר: "ישראל היא בין ראשונות יצואניות הידע והמחקר לעולם וצריך לשמר זאת תוך השקעה של משאבים רבים בהשכלה הגבוהה". "יש לנו כלכלה יציבה, חקלאות טובה, ציוד רפואי מתקדם, צבא מהטובים בעולם שלא הפסיד באף מערכה, זה הכל בגלל אנשים כמוכם".

הנשיא הוסיף כי "יש דברים שהייתי מתחיל ללמד בגיל מאוד צעיר, אנגלית בגיל שנתיים לדוגמא. הקליטה של ילדים לשפות טובה מאוד בגיל צעיר, אז למה לחכות? הייתי מאוד מפתח את הדמיון, החזון, ההעזה, הכריזמה, עבודת הצוות והסקרנות".

הנשיא סיים במסר מחויך לסטודנטים: "עדיף לקרוא שלוש פעמים ביום מאשר לאכול - מאוכל משמינים, מקריאה מחכימים, עדיף להיות חכם מאשר שמן".

בתוך כך, כ-17,000 סטודנטים פתחו היום את שנת הלימודים באוניברסיטת חיפה. "אנו מקווים שעתה, עם הסדרת התקצוב לטווח הקרוב, נוכל לייצב את המערכת ולהתחיל בצמיחה חדשה שתהא בסופו של דבר לרווחת הסטודנטים, המרצים ולחיזוקה של תשתית המדע וההשכלה שהמדינה למעשה נשענת עליה", אמר נשיא האוניברסיטה, פרופ' אהרון בן זאב.

נציין כי לובשי המדים ימשיכו להיות חלק אינטגראלי מקהילת אוניברסיטת חיפה: אל חניכי קורס החובלים, המב"ל, המלט"ק וחניכי חיל המודיעין בתכנית "חבצלות" של צה"ל יצטרפו גם צוערי קורס הקצינים של משטרת ישראל.