'ראש הממשלה צריך להיות שר החינוך'

ח"כ הרב יצחק לוי, שר החינוך לשעבר, מקווה כי ראש ממשלה הבא ייקח את הנושא לטיפולו האישי, וישמש במקביל גם כשר חינוך.

, כ"ו בחשון תשס"ט

ח"כ הרב יצחק לוי (הבית היהודי) אומר בראיון לערוץ 7 כי עלייתו של נושא החינוך לראש סדר היום במערכת הבחירות נובעת מהמשבר החמור בו מצוייה המערכת, "כל נושא במשבר מושך את תשומת הלב, המשבר הבטחוני, המשבר הכלכלי ועכשיו גם המשבר החינוכי".

הרב לוי מסביר, כי תחושת המשבר קשה מאד בעיקר על רקע שתי הרפורמות הגדולות שהונהגו במערת החינוך, רפורמת דברת ורפורמת 'אופק חדש', אשר הציפיות הגדולות שתלו בהן נכזבו, "החינוך במשבר גדול, החל מהחינוך היסודי דרך החינוך התיכוני ועד ההשכלה הגבוהה, ההישגים נמוכים האווירה הלימודית אינה טובה".

הרב לוי טוען, כי הבעיה הגדולה היא, שטרם נמצאה הנקודה שבגללה החינוך במשבר. "עוד לא עלינו על הנקודה שתוציא את החינוך מהמשבר, האם מדוברא בשכר המורים, במספר התלמידים בכיתה, באווירה הלימודית או שמא בהקניית הערכים", אומר הרב לוי.

"אני חושב שהמשבר מתחיל מאווירת בית הספר", קובע הרב לוי ומסביר, כי "בית הספר צריך להיות מקום שהתלמיד רוצה ללמוד בו, מקום של כבוד למורים ולחומר הנלמד, מקום שיש בו הערכה, ללא אלימות ללא זלזול בצוות".

הרב לוי מסביר כי על מנת להשיג את המטרות האלו צריך לעשות שינוי בחשיבה, "צריך לשתף יותר את ההורים, צריך לשפר את רמתם של המורים ואת רמת ההוראה, לא תספיק תכנית כזו או תכנית אחרת".

הרב לוי מסביר, כי אחת הבעיות של משרד החינוך הייתה חולשתם של שרי החינוך לאורך כל התקופה האחרונה, "לא מספיק ששר החינוך יהיה ממפלגת השלטון, שר החינוך חייב להיות איש חזק ובעל השפעה. ראינו איך שרת החינוך הקודמת שהיתה ממפלגת שלטון לא הצליחה לשפר את רמת החינוך למרות כל כוונותיה הטובות".

"אני הייתי אומר שאם רוצים להוביל שינוי אמיתי במערכת צריך שיהיה שר חינוך שהוא ראש ממשלה, אני חשבתי שביבי נתניהו אמר את זה ושמחתי, כנראה שטעיתי, היום הוא אומר ששר החינוך יהיה מהליכוד ולאו דווקא הוא וזה חבל, צריך שראש הממשלה יקח על עצמו את הטיפול האישי בנושא הזה", מוסיף הרב לוי.

ביחס לנושא הכשרת המורים מסביר הרב לוי כי דעתו שונה מהמקובל, "אני תומך במכללות למורים, אני לא רוצה שהמורים יצאו מהאוניברסיטאות. אקדמיה זה טוב אבל רק במכללות ניתן לשים את הדגש על העיסוק בהוראה, המורים צריכים לבוא ממקוםן שבו עיקר העסוק הוא בהוראה".