חברת ועד מנהל הפורום לשוויון בנטל, זהרה ברגר-צור סבורה כי יש למגר את תופעת ההשתמטות, לתגמל את המתגייסים ולהעניש את המשתמטים.

"העמותה שלנו קמה נוכח המציאות של אי שיוון בנטל בשירות סדיר ומילואים, 34% מבין הנוער היהודי לא משרת בצבא", מספרת ברגר-צור.

לדבריה כולם ממשיכים לדבר במקום לעשות , "צריך למגר את התופעה, לשנות את החוק ,לעשות מעשה , לתת דגש בחינוך, לתגמל את מי שעושה ולהעניש את המשתמטים", היא מדגישה.

היא מציינת כי "יש מקום מכובד בחברה הישראלית לשרות לאומי או אזרחי שחשוב ותורם לחברה, הצעירים צריכים לראות בכך שליחות".

היא מסבירה כי השרות הלאומי או האזרחי לא צריך להיות על בסיס התנדבותי אלא שווה זמן ושווה תנאים לשרות הצבאי גם של בנים וגם של בנות .

היא מתייחסת גם לחוק טל ואומרת כי "זה לא הוגן שחרדים משמטים בכוח חוק - חוק טל הוא חוק שמפלה בין דם ודם - חלק יושבים ומשלמים בחייהם וחלק יושבים ולומדים תורה, במקום שתלמידים שהם 'עילוי' ילמדו תורה והשאר יעשו שרות אזרחי או צבאי על פי הצרכים".

"חייבים לשנות את החוק –חוק שירות אזרחי חובה , לבטל את חוק טל ולכתוב אותו בצורה אחרת כך שישאיר מכסה מסוימת של לומדים והיתר ישרתו", היא אומרת ומוסיפה  כי " יש לעבוד חזק על שינוי ערכים במערכת החינוך".

לדבריה, "גם הערבים צריכים לעשות שרות בקהילה שלהם מתוך שרות אזרחי וכך לכולם יוטב לכולם".

בית המשפט העליון ושרים בכירים מעדיפים להישאר מחוץ לבעיה, אומר, ברגר-צור, "זה זמן בחירות ואף אחד לא רוצה לנקוט עמדה בנושא, השיקולים של עם ישראל  צריכים להיות מעל שיקולים פוליטיים ולא יתכן שבשל שיקול על כסא בכנסת אנחנו נפקיר את הדבר שהכי חשוב לחברה בישראל", אמרה.

אחד ממושבי כנס ישראל-שדרות לחברה שהתקיים השבוע עסק בנושא ההשתמטות. בסקר שהוצג במהלך הדיון עלה כי נושא ההשתמטות הגיע למקום השלישי בדרגת חשיבותו עבור אזרחי ישראל.

על פי תרשימי העמותה בעוד פחות מעשור, בשנת 2015, נתעורר למציאות בה כמעט מחצית מהצעירים בגיל 18 בישראל אינם נושאים באחריות האזרחית שלהם כחלק מהשירות הצבאי או האזרחי.