מוזיאון ארץ- ישראל, תל אביב, יוצא בתערוכה חדשה המגוללת את סיפור בנייתה של הרכבת החיג'אזית  שנוסדה על ידי הסולטן הטורקי עבדול חמיד השני.

הרכבת החיג'אזית,  החלה להסלל לאחר שהסולטן  עבדול חמיד השני, הכריז  ב-2 במאי 1900,על בניית הרכבת.

הפרוייקט היה  מבצע הנדסי וכלכלי שלא נודע כדוגמתו בתולדותיה של האימפריה, סלילת המסילה מדמשק למדינה הושלמה ב-1 בספטמבר 1908, יום ציון 33 שנים להכתרתו של הסולטאן. משך הנסיעה ארך כ- 72  שעות,  לעומת שבועות רבים שארך אותו מסע בשיירות גמלים. לעומת זאת השאיפה להמשיך את הנחת מסילת הברזל עד לעיר מכה לא התממשה. בשנת  1909 הודח עבדול חמיד השני במהפכת הטורקים הצעירים ועם נפילתו נעצרה בנייתה של המסילה.

הרכבת, שימשה לשלטון העות'מאני להעברת כוחות צבאיים לאזור מדינה. במהלך מלחמת העולם הראשונה נפגעה פעמים מספר בידי המורדים הערבים שלחמו  נגד הטורקים, בפיקודו של לורנס איש ערב בשירות האינטרסים האסטרטגים הבריטים.

לרכבת החיג'אזית הייתה משמעות גם לגבי הצמיחה הציונית.לרכבת היתה  שלוחה שעברה בתחומי ארץ-ישראל וחיברה את חיפה לעיירה הסורית דרעא. ביישוב היהודי היא נודעה בשם "רכבת העמק". שלוחה זו, אשר נולדה כעורק המיועד לייעל את בנייתה, תרמה רבות, בהקשר היסטורי של התקופה המנדטורית,  לפיתוחה של העיר חיפה ושל הישובים היהודים בעמק יזרעאל . פעילות רכבת העמק הגיעה לסופה ב-1948 במהלך מלחמת השחרור, אך נשארה בזיכרון הקולקטיבי של היישוב כאייקון חזותי ומקור לשירה ולסיפורת.

התערוכה מציגה אוסף ייחודי של תצלומים וגלויות דואר מתקופת בניית הרכבת, הניצבים מול תצלומים עכשוויים של אותם אתרים. כמו כן מוצגים פריטים הכוללים קטעים מהמסילה, מפות מקוריות,

סרטים, ופריטים  בולאים נדירים ביותר מאוסף אלכסנדר – מכתבים שעברו דרך הרכבת החיג'א’זית והוחתמו בקרון שהעניק שרותי דואר לנוסעים.

 

שעות פתיחה:ימים ראשון עד רביעי 16:00-10:00יום חמישי 20:00-10:00שישי 14:00-10:00

מחירי כניסה למוזיאון: 26-38 ₪. מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב רח' חיים לבנון 2, רמת אביב. טל': 03-6415244