במסיבת עיתונאים שקיימה היום מפלגת הבית היהודי פרס יו"ר המפלגה, הרב פרופ' הרשקוביץ, את משנתו. את הדברים פתח בסקירת עברו כרב מחד וכאיש אקדמיה בכיר ביותר.

לאחר דבריו הוצגו שאר חברי הרשימה. אורי אורבך הציג את עברו כעיתונאי וכסופר. כך גם חבר הכנסת ניסן סלומיאנסקי שסיפר על עברו בכנסת ובראשות מועצת אלקנה. לאחר מכן עשו כן שר שלום ג'רבי מזכ"ל המפד"ל ושאר חברי המפלגה.

בתום הצגת המועמדים התייחס פרופ' הרשקוביץ ללחימה בדרום ודרש "להחזיר את הסדר על כנו ולהפסיק את המצב שבו תושבי הדרום היו תחת הפגזות. אנחנו מחזקים את ידי צה"ל וההנהגה ודורשים שלא להתפתות לרגיעות כאלה ואחרות אלא להמשיך במתקפה".

הרשקוביץ שלח תנחומים למשפחות הנספים והחלמה לפצועים טרם עבר לסוגיות הפוליטיות העכשוויות.

"הבית היהודי מפד"ל החדשה יוצאת לדרך. בוגרי הציונות הדתית נמצאים בכל תחום בישראל בכלכלה בחברה באקדמיה בצבא ובהתיישבות. כעת נדבך נוסף. אנחנו רואים את עצמנו שותפים מובילים בהנהגה של מדינת ישראל", אומר פרופ' הרשקוביץ הקובע כי בהתחשב בנתונים אלה הרי שהמפלגה הקיימת אינה מפלגה כיתתית וסקטוריאלית אלא מפלגה בעלת אמירה בכל תחומי העשייה. "בראש ובראשונה החינוך שבו לצערנו אנחנו רואים פשיטת רגל של ערכים ואבדן זהות. יש צורך להחזיר את החינוך לעצמו. לבד מהחינוך יש בעיות כלכלה חברה וביטחון", מזכיר הרשקוביץ.

אנחנו רואים את עצמנו שותפים מובילים בהנהגה של מדינת ישראל" (פרופ' הרשקוביץ)

על האיחוד והפירוק אומר הרשקוביץ: "ביסודו של הבית היהודי היה רעיון לאחד את כל הכוחות ששותפים לחזון הזה. במסגרת זו את הציונות הדתית ולא רק את חובשי הכיפות. יש ציבור רב ששותף לערכים הללו וכואב את אבדן הערכים הללו. וכפי שבכל בית יש מקום לכולם בבית היהודי יש מקום לכל מי שרואה  עצמו שותף לחזון הזה".

"בימים האחרונים הייתי שותף לניסיון ליצירת האיחוד הזה. לדאבוני גיליתי שהמחלוקות אינן אידיאולוגיות. ארץ ישראל יקרה לי לא פחות ואולי יותר מאשר לכל אחד מהאיחוד הלאומי. הייתה כאן כסאולוגיה וניסיון השתלטות. אני לא רגיל לצורת התנהלות כזו לא ברבנות ולא באקדמיה ואני לא מוכן לקבל התנהלות כזו".

בהתייחסו לסוגיות החינוך והחברה בשיראל אומר הרשקוביץ כי "הדברים הללו אינם באים להכחיש את מחויבותנו לארץ ישראל. מטרידה אותנו התובנה שמה שיחזק את ישיבת עם ישראל בארצו הוא חינוך בריא וכלכלה בריאה".

אורלב: בלי נערי גבעות בלי כהנא ובלי מרזלים למיניהם

לאחר דבריו אלה של פרופ' הרשקוביץ נשא חבר הכנסת זבולון אורלב דברים וקבע כי הבית היהודי אינו אופוזיציה למדינה אלא חלק ממנה ומהנהגתה, וככזו אין מקום בה לסרבנים ולזורקי אבנים. "בלי נערי גבעות, בלי כהנא ובלי מרזלים למיניהם", כלשונו.

מאוחר יותר נשאל אם אין הדברים אינם סותרים את רוח האחדות אותה הוא מבקש להקרין, ואמר "מרזל ונערי הגבעות מחללים את שמה של הציונות הדתית. מחללים את הכיפה הסרוגה. מי שמשליך אבנים על חיילי צה"ל, מקלל ונלחם במדינת ישראל, אינו חלק מהציונות הדתית. זו הסיבה שאנחנו לא רק מתפללים לשלום המדינה אלא מוסרים נפשנו למענה".

"מרזל ונערי הגבעות מחללים את שמה של הציונות הדתית. מחללים את הכיפה הסרוגה. מי שמשליך אבנים על חיילי צה"ל, מקלל ונלחם במדינת ישראל, אינו חלק מהציונות הדתית. (אורלב)

"אנחנו סבורים שהמאבק על הגבולות והישובים מתחיל בחינוך", אומר אורלב ומוסיף כי "מי שרוצה להבטיח את האחיזה בארץ צריך לטפל בערכים ובנשמה, וכך יהיה המאבק. רק תנועה כזו תהיה בעלת יתרון מיוחד לתרומת ערכים לעם ישראל וליצירת הסכמים ואמנות בין חלקי העם".

עוד אמר אורלב: "הבית שלנו פתוח גם לציבור מסורתי וחילוני. לא יכולנו להספיק להתארגן גם ברשימה, אבל כל אחד מאיתנו מחובר באופן אמיתי ואנחנו קוראים לכלל הציבור להצטרף". בהקשר זה סיפר אורלב על התארגנות להקמה מחודשת של חי"ל, החטיבה החילונית במפד"ל, וקבע כי "ניתן לשוב ולהיות הציר המרכזי של הציונות הדתית שיכול להכיל את כולם".

בדבריו תקף אורלב את פורשי המפלגה ומקימי האיחוד הלאומי והגדיר אותם כ"פלגנים מקצועיים שהוליכו אותנו בכחש".

באשר לאפשרות לקיים הסכם עודפים בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי אומר אורלב כי קיימת בעיה מהותית בהסכם שכזה כיוון ש "אין לנו אמון באנשים שהוליכו אותנו בכחש ובכזב".

לאחר דבריו אלה של אורלב נשא דברים אורי אורבך שקבע: "אנחנו מפסיקים להיות פראיירים. לא נהיה זנב של מישהו אחר, לא של מי שמבטיח שבועיים לפני הבחירות הבטחות כדי לקבל תמיכה שלנו ולאחריהן מנסה להתנער מאיתנו, ולא נהיה פראיירים של גופים קיקיוניים קטנים שמנסים ללמד אותנו מהי אהבת ארץ ישראל ותורת ישראל".

"לא נהיה פראיירים של גופים קיקיוניים קטנים שמנסים ללמד אותנו מהי אהבת ארץ ישראל ותורת ישראל". (אורבך)

"אנחנו פועלים על פי כללי משחק של מדינה דמוקרטית. הסתדרנו שנים ארוכות עם דברי תורה והלכה ועם פקודות כי הפעלנו את הראש. לא השתגענו. מי שמקים תשתית לבית יהודי לא יכול כל היום להתחרע ולהתפרע", אמר אורבך והוסיף: "אפשר להסתדר איתנו. אפשר לגנוב איתנו סוסים אבל אי אפשר לגנוב את הסוסים שלנו".

לאחר כל הניפויים ברור שיש כאן קבוצת אנשים שאפשר לסמוך על כל אחד ואחד מהם", אומר אורבך.

במענה לשאלות עיתונאים אומר הרשקוביץ כי אין כל חופש הצבעה במפלגתו והדעות באשר לנאמנות והמחויבות לארץ ישראל אחידות בין מועמדי המפלגה כולם.

(בוידאו: דבריו של הרשקוביץ)