המשבר הכלכלי פגע קשה ברבים מהעסקים, ומאיים לחסל ענפים שלמים. אלא שבתחום התביעות נגד חברות הביטוח התמונה שונה, כנראה, באופן קיצוני.

"אנו חווים גל גדול של פניות לייעוץ מצד חלקים נרחבים בציבור במהלך החודשים האחרונים" אומר עו"ד דוד פייל מומחה בתחום תביעות רשלנות רפואית ונזקי גוף, ובמאבקים בחברות ביטוח וקופות חולים המסרבות לשלם פיצויים למבוטחיהם.

לדבריו, צמצום המשאבים הכספיים של הציבור מחד גיסא לעומת הגידול במשאבי הזמן העומדים לרשותו מאידך גיסא,  גורם לכך שמבוטחים שקיבלו דחיות מחברות הביטוח כגזירה משמיים, נוטים לצאת למאבק הישרדותי להשבת כספים וזכויות שבלעדיהם הם לא יוכלו לשרוד כלכלית את המשבר.

לדבריו, מבוטחים שבעבר נטו לדחות טיפול בתביעה במחשבה שמדובר בכסף קטן ובבזבוז זמן משנים עמדתם נוכח המצב ולעיתים אף נוברים במגירות ומגישים תביעות ישנות. פייל מבהיר כי בנקודה זו יש לשים היטב לכך שלא חלפה תקופת ההתיישנות.

בעבר, הציבור היה נמנע מהגשת תביעות כי חשש מתשלום שכר טרחת עורך הדין. היום עקב המודעות הגוברת הקרב הציבור לכך ששכר טרחת עורך הדין נגזר רק מאחוזים מהפיצוי המשולם ללקוח מגבירה את הנכונות של הציבור לפעול למימוש זכויותיו במישור המשפטי.

"תרופות שאינן כלולות בסל הבריאות וטיפולים יקרים הפכו להוצאה בלתי אפשרית עבור חולים רבים. הדרך היחידה שלהם היא לדרוש ואף להיאבק על זכויותיהם הביטוחיות" אומר עו"ד דוד פייל. לדבריו, המצוקה והאבטלה הופכת את המבוטחים למודעים יותר לזכויותיהם בשל המצוקה בה הם מצויים.

עתות מצוקה כלכלית גורמות לשינוי בסדרי העדיפויות של הציבור הרחב, והדבר מתבטא בצמצום ובחיסול מגזרים שלמים, לצד פריחת מגזרים אחרים הנהנים מגאות דווקא בשל המיתון.

אחת מתוצאותיו העקיפות של המשבר הכלכלי בישראל היא עלייה משמעותית במספר התביעות נגד חברות ביטוח בתחום ביטוחי הבריאות, הסיעוד ואובדן כושר העבודה. "רבים במגזר העסקי מתלוננים שאין עבודה, ואצלנו קיימת פעילות אינטנסיבית", מעיד עו"ד דוד פייל. לדברי עו"ד פייל חל גידול של 20% במספר התיקים שנפתחו אצלו בחודשיים האחרונים, והוא מייחס את העלייה הזו למיתון.

"כאשר כל המבנה הכלכלי של המשפחה מאיים להתמוטט עקב ההוצאות הרפואיות   רוב הציבור יבחר לעשות כל מה שניתן על מנת לזכות בפיצויים או תגמולים חודשיים מחברת הביטוח".   

הוא מסביר כי המימון הרפואי הפך בעשורים האחרונים לצורך מחריף לא רק בישראל, אלא בכל ארצות המערב, מציאות אשר הופכת את הצורך בביטוח למוצר קריטי. העלייה של רכישת הביטוח בקרב הציבור, וניסיונן של חברות הביטוח לחמוק מתשלומים ופיצויים שלדעתן לא מוצדקים – גורמים לעלייה מתמשכת של ענף הייעוץ הביטוחי, כמו גם פריחת ענף תביעות הנזיקין והרשלנות הרפואית.