ארון הקודש המיוחד של בית הכנסת "החורבה" בעיר העתיקה ברובע היהודי, אחד מבתי הכנסת הייחודיים בישראל ובעולם כולו, ישוחזר כחלק מרכזי של הליך שחזורו הכולל של בית הכנסת על פי החלטת הממשלה מלפני 6 שנים.

במפעל 'פיניש' לריהוט בתי כנסת שזכה במכרז לביצוע עבודות השחזור מספרים כי העבודות הייחודיות, ובמידה לא מבוטלת גם ההיסטוריות, יזכו לליווי אדריכלי צמוד, מאחר ומדובר בארון קודש גדול יחסית, כאשר המטרה היא להתאימו באופן מרבי למראה הארון מלפני 100 שנה.

מדבריו של מנהל המפעל, פנחס לחיאני, עולה כי בהחלט יתכן ומדובר בעבודות שוברות שיא. "ככל הידוע, מדובר בעבודות הנרחבות ביותר שנעשו אי פעם לשחזור ארון קודש", הוא אומר ומוסיף: "לצורך העבודות שתכלולנה גם הקמת בימה ועמוד חזן, יוקצו לא פחות מכ-20 קו"ב עץ. גובהו של הארון, שייבנה בעבודת יד מעץ בוק איכותי, צפוי להיות  כ-12 מטרים.  עם המדרגות המובילות אליו, תשווינה לפרויקט מראה ייחודי ואותנטי וגובה של 12 מטרים בסך הכל. רוחבו של הארון חמישה מטרים. בימת התפילה תיבנה מעץ בוק מאסיבי, כולל ארבעה עמודים מגולפים וחופה מיוחדת, תוך התאמה מלאה למקור".

לאחר שהעבודות תסתיימנה, יחל החלק הלוגיסטי המורכב, שיכלול את שינוע הארון מהמפעל ברחובות לירושלים, והרכבתו בבית הכנסת. ב"פיניש" כבר הכינו את תוכניות העבודה, כולל ציורים של הגילוף התואמים את המקור מלפני 100 שנה. הפרויקט כולו צפוי להסתיים תוך תשעה חודשים לכל היותר.

כאן המקום להזכיר כי בית הכנסת "החורבה" הוקם בשלהי שנת 1700, לאחר שבמקום התיישבה חבורת עולים מאירופה, בהנהגת רבי יהודה חסיד. ב-27 לאוקטובר 1721 שרפו ערבים את בית הכנסת והחצר. כמעט 100 שנה לאחר החורבן הראשון, הצליחו עסקנים המשתייכים לעליית תלמידי בית הכנסת הגר"א להשיג רשיון לביטול החובות הישנים וחידוש הבניין, שנחנך מחדש ב-1864. חידוש בית הכנסת הוגדר באותה תקופה כ"סימן לתחילת הגאולה".

מאז הקמתה הפכה "החורבה" - או בשמה "בית הכנסת בית יעקב שבחצר חורבת רבי יהודה חסיד – לבית הכנסת הגדול, המפואר והחשוב בישראל, ולמרכז החיים ברובע. בהיכל בית הכנסת הוכתרו רבניה האשכנזים של ירושלים וישראל. ציון היסטורי נוסף: בתפילה חגיגית הופקד בבית הכנסת דגל הגדודים העבריים שנלחמו במלחמת העולם השנייה.

יומיים לאחר שנפל הרובע במאי 1948, פוצצו הירדנים את בית הכנסת, ו"החורבה" הפכה לגל חורבות בפעם השנייה. מששוקם הרובע החליטו המתכננים שלא להתמודד עם הסמנים ההיסטוריים וסמלי הרובע שחרבו. בתי הכנסת נוקו ומה שנותר שוחזר כמתחם ארכיאולוגי.

החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי החליטה להחזיר עטרה ליושנה ולשחזר את בית הכנסת. נכון להיום נמצא הפרויקט בשלבי בנייה, בעקבות החלטת ממשלה משנת 2002. באפריל 2008 הונחה אבן הפינה למקום בפעם השלישית, כאשר 12 אבנים המסמלים את 12 השבטים הונחו בטקס חגיגי על כיפת החורבה, הודות לתרומה בסך 15 מיליון דולר של התורם ואדים רבינוביץ'.