אין מעבר ליהודים
אין מעבר ליהודים

 

יו"ר הלשכה לפניות הציבור לענייני מזרח ירושלים, אריה קינג, הגיש היום עתירה לבג"ץ נגד הכוונה לחסום את הר הזיתים לכניסת יהודים במהלך כתשע שעות ביקור האפיפיור במקום.

קינג מספר בערוץ 7 על ההתעלמות ממכתבו ששוגר לפני ימים אחדים למפקד מחוז ירושלים, לראש העיר ירושלים ולשר לענייני דתות, כאשר התריע מפני המצב בו לא יוכלו תושבי שכונת מעלה הזיתים להגיע לבתיהם, ולאפשרות בה לא יוכלו מי שיצטרך להגיע לאזכרה או חלילה לוויה בהר הזיתים במהלך תשע שעות הסגר שיוטל על המקום.

לדבריו עיון באתר האינטרנט של עיריית ירושלים מגלה כי בזמן זה לא תינתן כניסה להר הזיתים גם לתושבי המקום אלא רק למי שיציג הזמנה להשתתפות במיסה בניצוחו של האפיפיור. קינג מציין שהמעבר היחיד לתושבי המקום יוכל להתבצע אך ורק דרך ואדי קדום העובר בתוך שכונות ערביות בהן הושלכו לא פעם אבנים על יהודים וללא אבטחה שתאפשר את תנועת היהודים לא ניתן יהיה לעבור במקום.

המצב חמור יותר כאשר מדובר בלוויות בהר הזיתים, אלה לא יוכלו לעבור גם לא דרך שכונות ואדי קדום. לדבריו יש להתיר מעבר למי שיבקש ולא ניתן לחסום את הדרך ליהודים בשל המיסה. לאחר שמכתבו לא זכה להתייחסות, כאמור, פונה היום קינג לבית המשפט העליון בדרישה להורות לרשויות בבירה לאפשר את מעבר היהודים.

במכתבו לראש העירייה ולמפקד המחוז, מכתב שכאמור לא זכה למענה והתייחסות, כתב קינג בין השאר:

לצערי בשבוע הבא מבקר בהר הזיתים אורח של מדינת ישראל, אורח שעל מנת לרצותו ולרצות את מאמיניו, החליטה משטרת ירושלים ועיריית ירושלים לזלזל ולהטיל עוצר ממש על תושבי הר הזיתים.

בטרם אפרט, אבקש להביא לתשומת לבכם את העובדה החשובה שבהר הזיתים מצוי בית הקברות היהודי העתיק ביותר, הוא אומנם עתיק אך עודנו פעיל מדי יום. בנוסף נראה שצריך להזכיר לכם, בהר הזיתים גרים אנשים!

אני למד שעורק החיים העיקרי של שכונת מעלה הזיתים שהוא דרך – יריחו, ייחסם החל משעה 13:00 ועד לשעות הערב אתם מתכוונים להותיר את תושבי השכונה במצור. יצוין שיום שלישי, י"ח באייר הוא יום חג, ל"ג בעומר, ילדי השכונה מצויים בחופשה ומכאן שצפוי שתנועה אל תוך השכונה וממנה החוצה תהיה אינטנסיבית יותר מהרגיל . דרך עוקפת לשכונה  מצויה אך ורק מכיוון ואדי קדום, מדרום לשכונה. מכיוון שצפוי שדרך זו (דרך בית לחם הישנה) שיורדת בכביש צר ועקלקל תהיה עמוסה בתנועת תושבי שכונות ראס אל –עמוד, ואדי קדום, א-שייח, סוואחרה, ג'בל מוכבר ועוד... הרי שנסיעת תושבי מעלה הזיתים ביום שכזה צפויה להכניסם למצב ביטחוני מסוכן מאד. (הוכחה לכך היא אין ספור האירועים שפקדו את תושבי מעלה הזיתים בציר זה בשנה האחרונה)

אבקש לציין גם, שבין השעות 13:00- 21:00 מתקיימות שתי תפילות של המוסלמים במסגדים, כתוצאה מסגירת דרך יריחו להולכי רגל, צפוי שכל אזור שכונת מעלה הזיתים בפרט והר הזיתים בכלל יהיה עמוס במתפללים מוסלמים שיהיו מנועי מעבר להר הבית ובתושביה היהודיים של השכונה.

מעבר לכל,  בהר הזיתים מתקיימות לוויות מדי יום, ולא יעלה על הדעת שלוויה תדחה בשל רצון לרצות אדם זה או אחר ואת חבר מאמיניו. הוכחה לחוסר ההתייחסות לבית הקברות היהודי, היא העובדה שהתבררה לי מבירור אישי שקיימתי שלא נועדתם עם חברות הקדישא בעניין זה

יודגש שבירושלים, יותר מכל עיר אחרת חל איסור הלכתי להשהות את קבורת המת, לאור ניסיוני כתושב הר הזיתים כ- 12 שנה, ישנו סיכוי גדול יותר לקיומה של לוויה בשעות 13:00-21:00 מאשר הסיכוי שלא תתקיים לוויה. בנוסף לכך, מניעת הליכת הולכי רגל על דרך יריחו מכיוון העיר העתיקה ומכיוון מוזיאון רוקפלר במשך מחצית משעות היום, בוודאות מוחלטת תמנע מיהודים לפקוד את קברי קרוביהם, חבריהם רבניהם ועוד אשר קבורים בהר הזיתים.

לתשומת לבכם, המדרכה המזרחית של דרך יריחו, הינה הדרך היחידה שלכולי עלמא מאושרת להליכת כוהנים (מפאת שמירה על הלכות טומאה וטהרה), מניעת הליכת הכוהנים שיבקשו לעלות להר הזיתים במשך שעות כה ארוכות הינה בלתי מדתית, בלתי הגיונית ולדעתי הבלתי מלומדת לא תעמוד בכל מבחן משפטי, האם יוכל שוטר ממחוז ירושלים לעמוד בפני משפחה שתרצה להעלות לקברי אביהם? האם אתה ראש העיר / אתה מפקד משטרת ירושלים תוכל לעמוד בפני יתומים בדרכם לקברי הוריהם ?

 

עוד באותו עניין: