נא להכיר: החמסן, מערכת חדשה של מערך הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) של חיל התותחנים הפכה בשבוע שעבר למבצעית, למרות שהופעלה כבר במבצע "עופרת יצוקה".



היתרון העיקרי של המערכת החדשה, ביכולתה לאסוף מודיעין על ידי צילום והעברת תמונות מעומק שטח האויב, לפענח אותו בזמן קצר, ולייצר תמונת מצב של מיקום האויב והמטרות לטובת האוגדות טרם כניסת הכוחות לשטחי הלחימה.



המערכת מאפשרת צילום ממספר מוקדים במקביל. היא מונה ארבעה חיילים היושבים בעמדת הפענוח, האחראים להעברת דו"ח המצב לכוחות דרך מערכות השליטה והבקרה החדישות של זרוע היבשה. מדובר במערכות המתפתחות במסגרת פרויקט הצי"ד (צבא יבשה דיגיטלי).

יתרון נוסף של המערכת הוא יכולתה להעביר את ממצאיה גם לגורמי מודיעין, המפענחים אותו על פי צרכיהם. יצוין כי פיתוח המערכת החל בחיל המודיעין, המשיך לטייסת המזל"טים של חיל האוויר ומשם הגיע למערך המזל"טים בתותחנים.



בטקס לציון הפיכת המערכת למבצעית שנערך בשבוע שעבר בבסיס פלמחים בראשות מפקד זרוע היבשה אלוף אבי מזרחי וקצין התותחנים הראשי תא"ל דוד סוויסה, גילה מפקד מערך הכטב"מים בחיל התותחנים סא"ל הדי זילברמן, כי "מערכת החמסן ביצעה פעילות מבצעית רבה בשלוש השנים שחלפו. המערכת ביצעה מעל 800 שעות טיסה מבצעיות ונטלה חלק משמעותי במלחמת לבנון השנייה ובמבצע 'עופרת יצוקה'. משימות הצילום הפיקו חומרים עדכניים לכוחות הקרקעיים, איתרו משגרי שיגור לעבר ישראל וסרקו את צירי הכניסה של כוחותינו לשטח".



מפקד זרוע היבשה אלוף אבי מזרחי סיפר כי הכנת המערכת החלה כבר כשהיה מפקד אוגדה בשנת 2001. "כשהייתי מפקד אוגדה 36 ביקשו ממני לשלב בתרגיל אוגדה גרסה ניסיונית של ה'חמסן'. אהבתי לראות את התוצאות אבל הייתי ספקן בנוגע ליישום. מאוחר יותר, כשהייתי ראש מטה הזרוע הקשיים שעמדו בפני היו הקצאת התקנים למערך".



עוד טען האלוף כי הוא מצפה שהמערכת תעמוד בייעודה ותשרת את האוגדות ולא את הפיקודים והמטכ"ל. "אנחנו צריכים להסתכל על הדור הבא ועל השדרוגים של המתעד והמצלמה אבל לפני הכל צריך לדאוג שהמערכת תשרת את מי שהיא אמורה ואולי אף תרד עם הזמן גם לדרג החטיבות".