נחל יתלה
נחל יתלהצילום: גיא שחר

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת קיימה היום (ג') דיון מיוחד בנושא דו"ח מבקר המדינה על רכבת ישראל והקמת הקו המהיר תל אביב ירושלים.

כזכור, בדו"ח מבקר המדינה נכתב, בין היתר, כי "בהקמתו של פרויקט זה נמצאו ליקויים רבים, בייחוד בתכנון, באומדני העלויות ובלוח הזמנים לביצועו. למעשה הפרויקט נעצר. על כל הגופים - חברת הרכבת, משרד התחבורה ומשרד האוצר - מוטלת האחריות להפיק לקחים כדי למנוע פיגורים נוספים וגידול בעלויות בהמשך הקמתו ובהקמתם של פרויקטים אחרים בעתיד."



בדיון נכחו תשעה חברי כנסת: יו"ר הועדה ח"כ יואל חסון,  ח"כ אופיר פז פינס, ח"כ גדעון עזרא, ח"כ אמנון כהן, ח"כ עתניאל שנלר, ח"כ ישראל חסון, ח"כ דב חנין, ח"כ עדנה אדטו וח"כ ניצן הורוביץ.



המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי, אמר בדיון כי "בדו"ח מבקר המדינה האחרון נבדק הקטע בין מחלף ענבה לירושלים, באורך של 31 ק"מ, וגילינו התנהלות מאד בעייתית הבאה לידי ביטוי בחריגות גדולות מהתקציב, באומדנים לא מדויקים ומוטים כלפי מטה, ובתכנון לקוי. הפרויקט לא עומד בכל הפרמטרים הבסיסיים של פרוייקט תשתית: לוחות זמנים, אומדנים, תכנון ודרישות איכות סביבה. נראה כי קשה למדינת ישראל לנהל פרויקטים תשתיתיים בסדר גודל כזה, ואין ספק שנדרש שינוי יסודי בהתנהלות של הגופים המעורבים כדי שהפרויקט ייצא אל הפועל".



מנכ"ל הרכבת יצחק חקי הראל, אמר בתגובה כי "הסכום המדויק היום לביצוע הקטע הוא כשבעה מיליארד ₪. נדע את עלותו האמיתית של הפרויקט רק לאחר סיומו, זאת מאחר ומדובר בפרויקט מורכב מאד שלא נעשה כמותו בישראל".



ח"כ אופיר פז פינס (קדימה) אמר "לאור ההתנהלות הבאה לידי ביטוי בדו"ח המבקר, יכול להיות שגופים אחרים צריכים להוביל פרוייקט בסדר גודל כזה, ולא רכבת ישראל, משרד האוצר ומשרד התחבורה, שכלל לא בטוח שהם יכולים לעמוד בזה. אולי יש צורך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת קידום הפרוייקט".

פינס הדגיש כי אין להאשים את ארגוני הסביבה בכך שהם אלה המעכבים את קידום הפרוייקט. "כולם יודעים את האמת. האשמת ארגוני הסביבה בעיכוב הפרוייקט היא עיוות של המציאות, מאחר ולכשלי הרכבת המפורטים בדוח אין בכלל קשר לתוואי מעבר הרכבת בנחל יתלה, שהוא סלע המחלוקת בין הארגונים הסביבתיים לרכבת".



ח"כ ישראל חסון ( ישראל ביתנו) אמר כי "כולם חייבים לדעת שהטכנולוגיה של הפרוייקט היא של שנות ה-50 של המאה הקודמת אי אפשר יהיה אפילו להסיע על המסילה רכבות משא. כך לא בונים פרויקט בראייה של עשרות שנים קדימה. מדובר בפרוייקט נכה לדורות".



ח"כ ניצן הורוביץ, (מר"צ-התנועה החדשה) אמר כי "הממצאים של מבקר המדינה מזעזעים ביותר ונוכח הביקורת המופנית כלפי הרכבת עולה השאלה האם היא מסוגלת לבצע פרוייקט כזה? לא ברור לי איך למרות כל החריגות אותו הגוף ממשיך בעבודה כרגיל. אזרחי ישראל לא מודעים לכשלים, לעוולות ולשערורייה שהן חלק בלתי נפרד מהפרוייקט".



ח"כ דב חנין (חד"ש הבהיר כי  "את התנהלות הפרוייקט ניתן לכנות בלא פחות מאשר שערורייה בשורה ארוכה של מימדים, מצד כל הגורמים המעורבים. אי אפשר לקדם פרוייקט כזה ולהיזכר ברגע האחרון שיש גם סביבה שצריך להתחשב בה, אי אפשר להתעלם מהסביבה ומהטבע ולהמשיך בעבודה כאילו הכל תקין וראוי. הוועדה צריכה לשקול באופן רציני ביותר את התמיכה במנהרה רציפה, שלמרות הטענות לא תוביל לביטול הפרוייקט או לייקורו, אלא יכולה רק לתרום לקידומו".



שקד אברהם, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע במחוז ירושלים והרי יהודה אמר בדיון כי החברה להגנת הטבע תומכת בקידומו של קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים, "אנו חושבים שיש בקו צורך חיוני, אולם המציאות מראה כי כולם חומדים את העבודה תוך כדי קידום הפרוייקט, לצערי רכבת ישראל היא התלמיד הגרוע ביותר בכיתה. כל טענות הרכבת על עיכובים, ביטולים וייקור העלויות בעקבות אימוץ החלופה הסביבתית, כבר הופרכו. רכבת ישראל מאיימת על הציבור כי בחירה בחלופה הסביבתית תביא לביטול הפרוייקט, טענה זו היא מגוחכת- כיצד יתבטל הפרויקט, שחציו כבר בוצע וחציו השני כבר מקודם בשטח? מכל בחינה שהיא, החלופה הסביבתית, הכוללת מנהרה בנחל יתלה, במקום גשר שיגרום לפגיעה אנושה בטבע ובסביבה, עדיפה".



יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון (קדימה) סיכם את הדיון ואמר "בדו"ח המבקר התגלו שורה ארוכה של ליקויים משמעותיים בקידום הפרוייקט. אני קורא לרכבת לקדם את בדיקת החלופות השונות, לשמור על הסביבה ולצמצם את הפגיעה בטבע. אני בטוח שניתן למצוא את האיזון בין הצרכים השונים. הוועדה תקיים בקרוב דיון נוסף בנושא, בו נתמקד בנושא של אחריות אישית ומי קיבל את ההחלטות לאורך כל הדרך מצד כל הגורמים".



כזכור, החברה להגנת הטבע וארגוני סביבה נוספים מנהלים מאבק סביב מעבר קו הרכבת המהירה מת"א לירושלים באזור נחל יתלה, ומקדמים את החלופה הסביבתית בתוואי זה - העברת הרכבת במנהרה, ולא בגשר כפי שמתוכנן כיום. לטענת החברה להגנת הטבע, הקמת גשר תביא לפגיעה בנחל ולנזק בלתי הפיך לסביבה ולערכי הטבע הייחודיים שבמקום ואילו מעבר הקו במנהרה מתחת לנחל יציל את הטבע ולא יוביל לייקור הפרויקט או להארכת משך העבודות באופן משמעותי.



הנושא נמצא לקראת הכרעות סופיות במוסדות התכנון הארציים. ביום שלישי הבא, 23.6, יתקיים דיון חשוב בנושא לוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים.