שרידים שנותרו מספרי הקודש בחומש
שרידים שנותרו מספרי הקודש בחומשצילום: חומש תחילה

פורעים ערבים חיללו ושרפו עשרות ספרי קודש של ספרית הישיבה בחומש שבצפון השומרון. האירוע התרחש בעת שבחורי הישיבה עזבו את המקום להתארגנות של מספר שעות.

הפורעים לא נגעו בציוד הישיבה, שולחנות, כסאות מיטות וכלי אוכל, הם הוציאו ארון ספרי הקודש החוצה הציתו אש, קרעו ושרפו את הספרים עד דק. מעשרות ספרי הקודש נותרה ערמת אפר גדולה, ופיסות נייר קרועות ושרופות.

צילום: חומש תחילה

ראש הישיבה הגבוהה בחומש, הרב אלישמע כהן, סיפר על המראה הקשה, "המראה היה נורא, עשרות ספרי 'קודש – גמרות, חומשים וסידורים היו שרופים כמעט לחלוטין. ניכר היה שהערבים ששרפו את ספרי הקודש עשו זאת בצורה יסודית  והשקיעו בשריפת כל ספר – הספרים היו שרופים ומפוייחים כמעט לגמרי. הצלחנו להציל משרידי האש והפיח כמה שרידי דפים מפוייחים שהאותיות עדיין ניכרות עליהם, אותיות של סוגיות אותן למדנו רק בימים האחרונים".

יוסי דגן מארגון "חומש תחילה" סיפר כי תלמידי הישיבה אספו את שרידי הספרים השרופים, "תערך לספרים השרופים הלוויה מכובדת, כפי שנפסק בהלכה לגבי ספרי קודש שנשרפו. אנו דורשים מראש הממשלה להורות להקים מיד ישוב רשמי גדול בחומש – זו צריכה להיות תשובה גאה ונכונה של ממשלה בישראל לחילול ה' והשפלה לאומית".

ראש הישיבה מדגיש כי רבני ותלמידי הישיבה לא יישברו מהמעשה "בשנה הבאה אנו נגדל הן בכמות והן באיכות". מבחינתו התיקון למעשה חמור זה של שריפת ספרי הקודש הוא דווקא בהגברת אור התורה בחומש. התלמידים והאברכים שמצטרפים לישיבת חומש בשנה הבאה הם התשובה האמיתית לחילול ה' של שריפת הספרים בחומש".

ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, פנה למשטרה בבקשה שיחקרו את המקרה וימצאו את הפורעים הערבים. מהמשטרה נמסר כי תיפתח חקירה בעניין.

התגובות על האירוע הקשה היו נזעמות. שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין, הממונה בין השאר על המאבק באנטישמיות מטעם ממשלת ישראל, אמר "לצערי, אירוע החמור הינו  תולדה של  אנטישמיות קלאסית ומזכיר ימים חשוכים מהעבר. מצער לחשוב שאילו היה אישור למבני קבע ולשמירה רשמית נאותה לא היינו עדים לאירוע החמור". הוא ציין כי יש לדאוג להקמת מבנה קבע לישיבה בחומש ולהצבת שמירה רשמית נאותה במקום כדי שמקרים מאנטישמיים חמורים וקשים מסוג זה לא יישנו.

גם שר התקשורת משה כחלון התבטא בחריפות יתרה כנגד הערבים שביצעו את המעשה, "זו ברבריות מזעזעת. מי שלא הבין עד עכשיו עם מי יש לנו עסק, שיביט בתמונות של ספרי הקודש השרופים. אם יהודים היו שורפים עשרות ספרי קודש מוסלמיים, העולם היה רועש ורוגש. אני מצפה לפחות לתגובה דומה  על מעשה זוועה זה".

ח"כ הרב חיים אמסלם (שס) הצטרף אף הוא לדרישה להקים בחומש מבנה קבע לישיבה, "אזלת ידינו וחולשתנו משדרת לאוייבינו שמותר להם לשלוח יד גם בקודשי ישראל. כנגד כל מעשה בריונות וחילול ה'  צריכה להיות קידוש ה'. על הממשלה להכשיר את השהייה היהודית בחומש ואת בניית מוסדות בתורה במקום".

מ"מ יו"ר הקואליציה, ח"כ דני דנון הפנה את דבריו לאהוד ברק שר הביטחון ואמר כי "מעשה הוואנדליזם של אוייבי ישראל מוכיח שההססנות של מקבלי ההחלטות במשרד הביטחון משחקת לידיהם של אוייבנו. אני קורא לשר הביטחון לתת את האישורים הנדרשים לנוכחות יהודית קבועה בחומש".

כידוע מזה כמעט שנתיים, מאז חידוש בנוכחות היהודית בחומש לאחר העליה ההמונית של ארגון "חומש תחילה" במלאת שנתיים לגירוש, פועלת במקום ישיבה גבוהה.

בישיבה לומדים מידי יום מעל עשרה בחורים בהמתמדה ובמסירות, על אף ולמרות עשרות הגירושים (פינויים) שהתקיימו בחומש. בשנת הלימודים  השניה של הישיבה, המסתיימת בעוד כחודש, לומדים תלמידי הישיבה את הגמרא במסכת "בבא מציעא" וכמו"כ נלמדים במקום שיעור הלכה, אמונה וחסידות.

על אף התנאים הלא פשוטים והפינויים הרבים, בארגון "חומש תחילה" מספרים בגאווה כי הלימוד בישיבה הוא רציני ומעמיק, כך התרשמו גם רבנים הנחשבים לרבנים גדולים ומשמעותיים בציבור שהגיעו לחזק ולהעביר שיעורים לתמידי הישיבה.

במשך השנתיים האחרונות יצאו לאור שתי חוברות עיון המסכמות שיעורים ודברי תורה שנלמדו בישיבה, חוברות שזכו לתפוצה רחבה ביותר הן בישיבות והן בציבור הרחב.