פייגלין.
פייגלין.

משה פייגלין איש הליכוד התייחס להצעת החוק הביומטרי של ח"כ מאיר שטרית, החוק הביומטרי יביא את ישראל להיותה מדינת משטרה, מדינת האח הגדול, כלשונו.

"טביעות האצבע הן רכושו ולשום שלטון אין זכות לקחת אותו ממנו עם הוא לא עבר עברה", אמר פייגלין.

על-פי הצעת החוק כל תעודות הזהות והדרכונים של אזרחי המדינה ישודרגו ל"תעודות חכמות" שיכילו שבב אלקטרוני. כדי לקבל את התעודות החדישות יידרשו האזרחים למסור טביעת אצבע ולעבור צילום של תווי פניהם. הנתונים יאוחסנו במאגר ביומטרי מיוחד שישמש את רשויות המדינה לזיהוי ואיתור אזרחים בבואם לקבל שירותים כמו חידוש דרכונים או הנפקת תעודות זהות.

ועדת השרים לענייני חקיקה דורשת לקיים דיון נוסף בסעיפי החוק בהשתתפות שר המשפטים יעקב נאמן, שר הפנים אלי ישי, והשר מיכאל איתן ולהביא את הנתונים לדיון נוסף בפני ועדת המדע והטכנולוגיה, לפני ההצבעה על הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

גם חברי ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ איתן כבל (עבודה), ח"כ דויד אזולאי (ש"ס, יו"ר ועדת הפנים), ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס), ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו), ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) הגישו אתמול (א') רביזיה, שמטרתה להחזיר לדיון בועדת המדע והטכנולוגיה את הקמת המאגר הביומטרי, ולדון מחדש בשימוש שייעשה בנתונים הביומטריים של אזרחי המדינה.

למרות הדרישות הבהיר אתמול יו"ר ועדת המדע, ח"כ מאיר שטרית, כי החוק יעלה לקריאה שניה ושלישית השבוע. שטרית אמר כי הוא דוחה את ניסיונות הח"כים להכניס שינויים של הרגע האחרון בחוק.

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ החדשה) השתתף במוצאי שבת בהפגנה כנגד החוק הביומטרי ברחבת סינמטק ת"א. ההפגנה אורגנה על ידי האגודה לזכויות האזרח. ע"פ ההצעה יוקם מאגר טביעות אצבע ותווי פנים של כל אזרח במדינה.

בהפגנה נאם ח"כ הורוביץ ואמר: "החוק הביומטרי מקרב אותנו צעד נוסף לעבר מדינת האח הגדול. אבל אנחנו לא חיים בתוכנית ריאלטי, אנחנו חיים במציאות שהולכת להיות הרבה יותר קשה לנו כפרטים אם החוק הזה יעבור. מאגר ביומטרי הוא סכנה גדולה לזכות היסוד לפרטיות, ועלולה לגרום לתושבי ישראל נזק בלתי הפיך. לחוק הזה אין אח ורע בעולם החופשי, ובצדק. על רקע ההפקרות מסמרת השיער באבטחת מאגרי המידע במדינה, ראוי להמנע מהקמת מאגר שכזה בישראל".

ח"כ הורוביץ הוסיף ואמר שהדרך בה החוק מקודם בכנסת, בחקיקת בזק ללא דיון מעמיק, היא חמורה ומסוכנת: " הועדה המיוחדת שקמה, בראשות ח"כ מאיר שטרית מקדימה, נועדה כדי להבטיח רוב לחוק ללא דיון מעמיק בסכנות שבו. בפועל רוב חברי הועדה כלל לא נכחו בדיונים ושיטרית מעביר את החוק כמעט לבדו, באופן מרתוני, בעייתי ולא רציני".