נחל יתלה
נחל יתלהצילום: אלבטרוס, החברה להגנת הטבע

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה את תוכנית תוואי הרכבת המהירה מתל-אביב לירושלים, והחליטה שלא להנמיך את מסילת הרכבת באזור נחל יתלה.

בהחלטתה דחתה את חלופת רשות הטבע והגנים של מנהרה מתחת לנחל יתלה, ואישרה הקמת גשר מעל נחל יתלה, בלב אזור ייחודי וערכי מבחינה נופית וסביבתית, שלטענת ארגוני הסביבה יגרום לפגיעה אנושה ובלתי ניתנת לשיקום בסביבה, בטבע ובנוף באזור.  



הוועדה דחתה את החלופה הסביבתית, בה תמכו החברה להגנת הטבע, שהובילה את המאבק הציבורי נגד הקמת הגשר, רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, 3,500 איש שהגישו התנגדות רשמית להקמת הגשר וכ-13.5 אלף חותמים על העצומה נגד הפגיעה בטבע.

אל ההתנגדות הרשמית למעבר קו הרכבת מעל נחל יתלה, אותה הגישה החברה להגנת הטבע, הצטרפו אנשי ציבור רבים, בהם חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן, שורה של אנשי אקדמיה בכירים, אנשי רוח, מוסיקאים, אומנים ואישי ציבור נוספים. החלטת המועצה הארצית תועבר לאישור הממשלה.



מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה להחלטת המועצה "חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחו היום את עמדת הציבור, שהתייצב בהמוניו נגד הקמת הגשר בעד החלופה הסביבתית, של מנהרה מתחת לנחל, שתמנע את הפגיעה האנושה באזור הרי יהודה, ובחרו בחלופה הגרועה מכל הבחינות – סביבתית, הנדסית וכלכלית, שמשמעותה בכייה לדורות ופגיעה בלתי ניתנת לשיקום בטבע ובנוף. זאת למרות שהוכח מעל לכל ספק, על ידי מומחים מהארץ ומהעולם, כי החלופה הסביבתית של מנהרה לא תייקר את העלויות באופן משמעותית, היא ישימה לחלוטין מבחינה הנדסית, והכי חשוב – היא לא תעכב את קידום הרכבת".



"כמה עצוב שבזמן שביתר העולם החלטות הנוגעות להקמת תשתיות חדשות, במיוחד כאלה שיש להן השלכות על הסביבה, מתקבלות תוך כדי התחשבות מרבית באיכות הסביבה ושמירת הטבע ונבחרות החלופות הגורמות את הנזק המינימלי לשטחים הפתוחים ולטבע, אם בכלל, בישראל שיקולים אלה עדיין נדחקים לשוליים ומקבלי ההחלטות מתעלמים מהם לחלוטין, למרות התמיכה הציבורית הרחבה. אנחנו מקווים כי חברי הממשלה, שנבחרו על ידי הציבור, יגלו אחריות ציבורית גדולה יותר ויורו לרכבת ישראל לקדם את הרכבת המהירה במנהרה ולא בגשר", אומרים בחברה.