שפעת החזירים מחריפה
שפעת החזירים מחריפהצילום: פלאש 90

על פי חוקרים בריטים, עלול שליש מאוכלוסיית העולם להידבק בשפעת חזירים בסתיו הקרוב. לדברי החוקרים הווירוס צפוי להתפשט בכל העולם בששת עד תשעת החודשים הבאים.  המחקר שנערך על ידי מדענים מהאימפריאל קולג' בלונדון והתפרסם בכתב העת Science, צופה כי הנגיף יגרום בסתיו הבא למגפה בחצי הכדור הצפוני. החוקרים גם הוסיפו כי בהשוואה לשפעת עונתית רגילה הפוגעת בכעשירית מאוכלוסיית העולם בכל שנה, עונת השפעת הנוכחית עלולה להיות קשה פי שלושה בלי קשר לאלימותו או לקטלניות הפוטנציאלית של הנגיף.

החוקרים מוצאים בהתפשטות המחלה דמיון רב למגפת השפעת העולמית שפרצה ב-1957, אז נפטרו שלושה מיליון בני אדם בכל העולם מן המגפה, ומיליונים אחרים סבלו מסיבוכי המחלה.

לפי דיווח ארגון הבריאות העולמי, בניגוד לשפעת רגילה, התוקפת לרוב תינוקות וקשישים, שפעת החזירים פוגעת בעיקר בבני נוער ובוגרים צעירים.   

תסמיניה של המחלה דומים לשפעת רגילה – חום, שיעול, כאב גרון, כאבי ראש, כאב שרירים וחולשה. שפעת חזירים היא מחלה מדבקת בדומה לשפעת, ועלולה לעבור מאדם לאדם על ידי הפרשות מהאף ומהפה. במקרים נדירים של סיבוכים קשים, עלולה שפעת החזירים להסתיים אף במוות.

האם שפעת חזירים נחשבת לתאונת עבודה?

מקרים רבים של הדבקה בנגיפים מתרחשת במקום העבודה, והופעתה של שפעת החזירים בישראל מעלה את השאלה המתבקשת – מהם זכויותיהם של הישראלים שנדבקו במחלה, וכיצד הם יכולים לקבל תמיכה ופיצוי כספי במקרה בו יתקשו להחלים מהמחלה ואף ילקו בסיבוכים. עו"ד רם צרפתי, המתמחה בדיני נזיקין והשגת פיצויים מחברות ביטוח, קופות חולים ומהמוסד לביטוח לאומי, סוקר את שלל מסלולי הפיצוי והתמיכה הפתוחים עבור הלוקים במחלה ובני משפחותיהם, אך מציין כי על מנת לקבל את התמיכות הללו יש להוכיח בצורה שאינה משתמעת לשתי הפנים כי הנזקים והמגבלות נובעים מההדבקות במחלה.

האם מותר לפטר עובד שלקה בשפעת החזירים?

לדברי עו"ד צרפתי, חוקי העבודה בישראל לא מונע פיטוריי עובד חולה, אולם אסור לפטר עובד במטרה לחמוק מתשלום עבור ימי המחלה. על המעביד לעומת זאת חלה חובה עליונה למנוע מעובדיו להיחשף לגורמים סביבתיים מזיקים בזמן עבודתם, וחשיפתם לעובד חולה בשפעת חזירים היא ללא ספק גורם אחד שכזה.

לדברי עו"ד צרפתי, אם יצליח העובד להוכיח כי נדבק בשפעת החזירים במקום עבודתו או במסגרת עבודתו, עליו להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי ולדרוש פיצויים.

"הפסיקה קובעת כי תאונות הנגרמות שלא על-ידי גורם חיצוני הנראה לעין, למשל אירוע מוחי, אוטם שריר הלב או בעיה בתחום הנפש, ייחשבו כתאונת עבודה וזאת אם הוכח קשר סיבתי בין האירוע - לבין עבודתו של העובד הניזוק" אומר עו"ד רם צרפתי. אך לדבריו "הביטוח הלאומי ידוע כמוסד שידו קפוצה, ואשר לא ממהר להעביר פיצויים לפונים אליו". על כן ממליץ עו"ד רם צרפתי לפנות לייעוץ מקצועי על מנת למצות את מלוא זכויותיו מול המוסד לביטוח לאומי.

הבטחת הכנסה

בין הזכויות המגיעות לעובדים שלקו במחלה נמצאת זכאות להבטחת הכנסה, וזאת במקרה בו העובד פוטר משום שלקה במחלה. לדברי עו"ד צרפתי, המוסד לביטוח לאומי לא ישלם הבטחת הכנסה למי שברשותו הכנסה נוספת על זו שקיבל מהעבודה ממנה פוטר, וכן כאלה שיש בבעלותם רכב.  כמו כן, זכאי העובד המפוטר בגין מחלתו, לדמי אבטלה לאחר ההחלמה.

קצבת נכות

בדומה למגפות שפעת אחרות, גם שפעת החזירים עלולה לגרום לסיבוכים בקורבנותיה, וסיבוכים אלה עלולים לגרום למגבלות כרוניות או זמניות בקרב החולים במחלה. לדברי עו"ד צרפתי זכאים קורבנות המחלה שהפכו לנכים לקצבת נכות מהביטוח הלאומי, וזאת אם הם עדיין מתחת לגיל הפנסיה. על הפונים לקבלת קצבת נכות להוכיח כי מצבם הרפואי לא מאפשר להם להשתכר בעבודה סבירה. לשם כך ממליץ עו"ד צרפתי לתובעים להיעזר בחוות דעת של מומחים מתחום הרפואה והעבודה.

גם אם הלוקה במחלה איננו עובד במקום עבודה מסודר, אלא משמש/ת כעקר/ת בית, ונכותו כתוצאה מסיבוכי המחלה חצתה את קו 50% נכות, הוא יהיה זכאי לגמלה חודשית בהתאם למגבלה ממנה הוא סובל.

החזר הוצאות רפואיות

ישראלים בגיל העבודה זכאים גם להחזר הוצאות רפואיות. גם במקרה זה ממליץ עו"ד צרפתי להיעזר בעורכי דין הרגילים במאבקים מול חברות הביטוח, קופות החולים והמוסד לביטוח הלאומי, על מנת לקבל החזר מלא על שלל ההוצאות הרפואיות המגיעות להם.

אובדן כושר עבודה

לדברי עו"ד צרפתי, זכאים עובדים במשק הנעדרים ממקום עבודתם לתקופה ממושכת, או שיכולת ההשתכרות שלהם נפגעה בצורה חריפה עקב בעיות בריאות, לפיצויים במסגרת ביטוח אובדן כושר עבודה.

עובדים רבים מבוטחים בביטוח זה דרך מקום העבודה, אם בפוליסה פרטית אותה פתח עבורם המעסיק, ואם במסגרת ביטוח קולקטיבי. כמו כן, ברשותם של עובדים רבים פוליסה לאובדן כושר עבודה שנרכשה להם במסגרת הפנסיה או ביטוח המנהלים. לדברי עו"ד צרפתי, במקרים בהם נקבע אובדן כושר עבודה מוחלט, עשויים מבוטחים האלה להתחיל לקבל את קצבת הפנסיה או ביטוח המנהלים שלהם, וזאת על אף שלא הגיעו עדיין לגיל הפרישה.

שדרגו את פוליסת אובדן כושר העבודה כבר כעת

טיפ חשוב. לדברי עו"ד צרפתי, מי שישכיל לרכוש מרכיב פרנצ'זה בביטוח אובדן כושר עבודה, עשוי לקבל פיצוי במקרה הצורך לא רק עבור החודש הרביעי ואילך מעת החל לסבול מאובדן כושר עבודה, אלא יהיה זכאי לקבל גם פיצויים על אובדן השתכרות בדיעבד על החודשים הראשון, השני והשלישי, עליהם לרוב לא מקבלים כל פיצוי.

כמו כן ממליץ עו"ד צרפתי למבוטחים לבקש ולהתאים את ביטוח אובדן כושר העבודה להגדרה המדויקת של המקצוע שלהם, ולהכנסתם בפועל, וכן לשנות את מרכיב הגדרת אובדן כושר העבודה, מאובדן של 75% ביכולת העבודה, לזכאות במקרה של אובדן של 25% ומעלה בכושר העבודה. "שינויים אלה ניתנים לביצוע בקלות ובאופן מיידי ע"י סוכן הביטוח, ואין הם כרוכים בהוצאות גבוהות, אך  מבטיחים אפשרות לקבל פיצויים גבוהים, שמשמעותם עשרות ולעיתים קרובות מאות אלפי שקלים בפיצויים למבוטח" אומר עו"ד צרפתי.

ביטוח חיים

פוליסות ביטוח חיים נרכשות הן באופן פרטי, אך גם כחלק ממסלולי פנסיה, ביטוח מנהלים ואפילו במסגרת ביטוחי משכנתא. כאשר חס וחלילה נפטר המבוטח, יכולים השאירים מדרגה ראשונה שלו (ילדים ואישה) לקבל קצבת ביטוח חודשית, ובמקרה הצורך להפעיל את ביטוח המשכנתא. גם כאן נוהגות חברות ביטוח רבות להערים קשיים על מבוטחיהן על מנת להימנע מלשלם להם כספים המגיעים להם על פי חוק. על מנת לדעת כיצד לנהוג במקרים של סירוב, מומלץ למבוטחים הנתקלים בקשיים להשיג פיצויים היוועץ באנשי מקצוע.

התיישנות

עו"ד צרפתי מזכיר, כי מועד הגשת התביעה לחברת הביטוח חל  עד שלוש שנים מיום פרוץ המחלה. חברות ביטוח רבות מעכבות את תביעת הביטוח ו"מרדימות" את המבוטח, במטרה להתחמק מתשלום פיצויים. על מנת שלא לאבד את הזכויות הביטוחיות בשל התיישנות, מומלץ למבוטחים לפנות כבר בפרוץ המחלה אל מומחים בתחום תגמולי ביטוח, על מנת לזרז את תהליך קבלת הפיצויים.

ביטוח בריאות:

סל הבריאות המוענק לכולנו עקב היותנו עמיתים בקופות החולים כולל תרופות מצילות חיים רבות, אך קיים חשש כי דווקא תרופות שמטרתן לטפל באופן יעיל בשפעת החזירים תחסרנה אם תיהפך המחלה הזו למגיפה המונית.

לדברי עו"ד רם צרפתי, במקרה הצורך יכולים המבוטחים בביטוח בריאות פרטי לרכוש גם תרופות שאינן כלולות בסל הבריאות ולאחר מכן לקבל החזר מלא מחברת הביטוח.

לפי המידע הקיים בידי ארגון הבריאות העולמי, תרופת הטמיפלו (אוסלטמיביר) אמורה להיות יעילה נגד המחלה, אולם הנגיף החדש פיתח כנראה עמידות נגד שתי תרופות אחרות המיועדות לטיפול בשפעת - אמנטדין ורימנטדין. דובר משרד הבריאות מסר בראיון לעיתון הארץ  כי "מדינת ישראל אגרה מלאי של תרופות טמיפלו לצורך טיפול בחולים, אם יהיו". לדברי עו"ד צרפתי, במידה שהתרופה לא תהיה זמינה ניתן לרכושה ישירות מהיצרנית השוויצרית 'רוש' ולדרוש מחברת הביטוח החזרים. כמו כן, ניתן לערוך התייעצויות עם רופאים פרטיים, אך לצורך כך מומלץ לעיין בפרק החריגים השונה מפוליסת בריאות אחת לרעותה.  

לדברי עו"ד צרפתי, זכאים גם מי שנפגע נפשית ממחלתו או מהתפרצות המחלה בקרב קרוביו לפיצוי מהביטוח הפרטי. מבוטחים אלה עשויים להיות זכאים להחזר הוצאות לטיפול פסיכולוגי, אם החזר שכזה קיים בפוליסת הבריאות שלהם.

ביטוח סיעודי:

ידוע כי סיבוכים של שפעת עלולים לגרום במקרים מסוימים לדלקת ריאות וסימפונות, להתפרצות חיידקים אלימים, להתפתחות אירועים מוחיים ועוד מרעין בישין. בשל כך, חלק מקורבנות המחלה, מבוגרים כצעירים, עלולים להגיע למצב סיעודי כתוצאה מהסתבכות המחלה. מצב סיעודי מוגדר כחוסר יכולת לבצע שלוש או יותר פעולות משש פעולות בסיסיות ובהן: לקום ולשכב, להתלבש ולהתפשט, להתרחץ, לאכול ולשתות, ללכת, לשלוט בצרכים ולהשתמש בשירותים. גם אדם שהפך לתשוש נפש הזקוק להשגחה (למשל חולה אלצהיימר) ייחשב לחולה סיעודי.

גם במקרים בהם הופך האדם לסיעודי ותלוי בסביבתו, קיימת נטייה של חברות ביטוח להחמיר בקביעת זכאותו לביטוח סיעודי. חברות ביטוח רבות נוהגות להעמיד את החולים הללו במבחנים קשים ולעיתים משפילים. במקרים שכאלה מומלץ לפנות באופן מיידי לעורכי דין המתמחים במאבק בחברות ביטוח ובטיפול בתביעות פיצויים לסיעודיים, ולא לקבל כסוף פסוק את דחיית התביעה על ידי חברת הביטוח.

פטור מתשלום מס הכנסה

לדברי עו"ד צרפתי זכאים החולים בשפעת החזירים שמחלתם הסתבכה לפטור מתשלום מס הכנסה כעובדים שכירים, בתנאי שנקבעה להם שיעורי נכות בשיעור של 90-100 אחוז, גם עם זמניים, בגין המחלה.

לקביעת אחוזי נכות יש להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי. "גם במקרה זה לצערי, מי שמייצג את עצמו בצורה לא מקצועית עלול למצוא את עצמו עם פחות זכאויות ואחוזים, ממי שפנה לייעוץ מקצועי והצטייד מבעוד מועד בחוות דעת רפואיות מתאימות" אומר עו"ד רם צרפתי.

עו"ד רם צרפתי מתמחה בתביעות נזיקין, רשלנות רפואית, החזרי ביטוח והשבת זכויות מהמוסד לביטוח לאומי.