פינוי מאחז. היום
פינוי מאחז. היוםצילום: מאיר תורג'מן - אולפני אתרוג

ועד מתיישבי השומרון הגיש תלונה לרמטכ"ל כנגד מפקד אוגדת איו"ש תא"ל נועם תיבון על חילול השבת שגרם תיבון לחייליו ולמתיישבים היהודים.

בועד מתיישבי שומרון מספרים ביום ששי האחרון. עשרות מתיישבים ביניהם חמש משפחות, התארגנו לבלות את השבת במאחז "שבות עמי" הנמצא בסמוך לישוב קדומים.

כחצי שעה לפני כניסת השבת נודע לראש מועצת קדומים חננאל דורני על התארגנות כוחות צה"ל ומג"ב לפינוי האנשים מ"שבות עמי". הוא פנה לרב הצבאי הראשי, הרב אביחי רונצקי, וכן למפקד חטיבת שומרון ומפקד אוגדת איו"ש בבקשה שלא לפנות תוך כדי חילול שבת המוני של חיילי צה"ל והמתיישבים, אלא להמתין עד מוצאי שבת. מפקד האוגדה, תא"ל נועם תיבון, דחה את בקשתו ואת בקשת הרבצ"ר ואמר שמבחינתו "הצבא ביקש מהמתיישבים להתפנות עוד בטרם כניסת השבת, הפינוי בשבת הינו תוצאה של סירובם לרדת, והוא אינו משחק את המשחקים הללו". דורני הגיע למקום ושוב חזר על בקשתו מתיבון אך זה עמד בסרובו והורה לפנות בכוח את הנערים והמשפחות לתחנת המשטרה באריאל.

מיותר לציין, שבפינוי המתיישבים אין כל אלמנט של פיקוח נפש או פעילות מבצעית שאינה יכולה להידחות. התוצאה המבישה של התעקשות מפקד איו"ש תא"ל נועם תיבון הייתה חילול שבת של חיילי המילואים, חיילי מג"ב ושוטרי משטרת ישראל, וכן הסעת יהודים שומרי מצוות לעיר אריאל בתוך השבת ושחרורם בשעה 22.00 בליל שבת מתוך ידיעה שאין באפשרותם, מפאת קדושת השבת, לחזור לבתיהם אלא להישאר בעיר אריאל 24 שעות עד מוצאי השבת.

ועד מתיישבי השומרון אומר כי "צמרת פיקוד המרכז בראשות גדי שמני ונועם תיבון, עוצמת עיניה מול הבניה הבלתי חוקית המטורפת של הערבים אך פועלת באובססיביות כנגד כל צריף או פחון של יהודים. תיבון נוהג מתוך רפלקסים של איש שמאל קיצוני ולא של מפקד בכיר בצה"ל".

גורמים בצה"ל דחו בשיחה עם ערוץ 7 את הטענות על הסף, "המתיישבים שהגיעו לנקודה ליד קדומים קיימו פרובוקציה טרם כניסת השבת, יידו אבנים אל עבר רכבים פלסטיניים והיו בסיכון ביטחוני בעצם שהייתם במקום".