ח"כ מטלון
ח"כ מטלון

לח"כ משה מטלון (ישראל ביתנו) יש דרך למגר את תופעת ההשמנה המתחילה כבר מהילדות. מטלון מציין כי השמנה בקרב בני הנוער מסוכנת וניתנת למניעה. אחד מכל ארבעה ילדים סובל מהשמנת יתר.

לדבריו, הדבר ניתן למניעה בצורה פשוטה ולא יקרה – בדיקות פשוטות על ידי האחיות או קופות החולים אשר יכולות לאבחן נטייה להשמנה (דרישה ממשרד הבריאות) ושעת לימוד אחת בשבוע על ידי תזונאית או דיאטנית (דרישה ממשרד החינוך).

בהסבר להצעת החוק נכתב כי "השמנה בגיל ההתבגרות אינה בעיה אסתטית בלבד; היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלות כרוניות קשות ולתמותה מוקדמת. בין המחלות הכרוניות הנגרמות עקב השמנת יתר: מחלות לב, יתר לחץ דם, מחלות כבד וכיס המרה, סוכרת סוגים שונים של סרטן, מחלות של שלפוחית השתן, אוסטיאופורוזיס ועוד".

בהצעת החוק מצויין כי מעבר לפגיעה פיזיולוגית יש גם פגיעה נפשית; לעיתים קרובות ילדים שמנים הם בעלי דימוי עצמי נמוך, ונאלצים להתמודד עם בעיות חברתיות כמו בדידות, ועקב כך עלולים ללקות בדיכאון.ילדים שסובלים מהשמנה סובלים לעיתים מהפרעות קשב וריכוז ועם בעיות למידה. השמנה בגיל ההתבגרות היא גורם מנבא תחלואה יותר מהשמנה בגיל מבוגר. כ- 40% מהילדים השמנים יהפכו למתגברים שמנים.כ-75%- 80% מהנערים השמנים ימשיכו כמבוגרים שמנים.

לפי נתוני סקר בריאות לאומי-INHIS- מטעם המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות שנערך בין השנים 2007-2008, נמצא כי יותר מ-30% מכלל המבוגרים בישראל סובלים מעודף משקל וכ-15% מכלל המבוגרים בישראל סובלים מהשמנת יתר. שיעור הסובלים מהשמנת יתר בעלייה מתמדת ביחס לסקרים בשנים קודמות.

רבים הם המחקרים בתחום הרפואה המונעת המראים כי אבחון מוקדם עשוי להציל חיים או למנוע מחלות בעתיד.כל אזרח חולה מהווה נטל על תקציב המדינה ובדרך זו על החברה כולה.על-פי הערכה של משרד הבריאות, "הנזק הכספי שהשמנה גורמת בישראל, בכלל זה עלות הטיפול בה ובמחלות הנלוות לה, והנזק הכספי העקיף מסתכם ב-10 מיליארד שקלים חדשים, שהם כ-20% מכלל ההוצאות הלאומיות לבריאות לשנת 2006" .

משום כך, פעילות מכוונת למניעה ולהפחתת תופעת עודף משקל והשמנת על אף עלותה יש בה תועלת רבה, משום שהיא מורידה את עלויות הטיפול הרפואי הן בהשמנה עצמה והן במחלות הכרוניות הנלוות לה, וגם גורמות לגדילה בכושר העבודה של האוכלוסייה ועקב כך להעשרת המשק.

"מטרת הצעת החוק היא למגר את מגפת ההשמנה והמחלות הנלוות וכן הגברת המודעות בקרב בני נוער בישראל והענקת הרגלי תזונה נבונה, זאת באמצעות תוכנית שתיושם בבתי הספר בה יבוצעו בדיקות כלליות לאיתור ואבחון ילדים בני נוער בעלי נטייה להשמנה וכן על ידי העברת שיעורי תזונה מתזונאית כשיעורי העשרה שיועברו במסגרת מערכת השעות הלימודית", אומר מטלון.