נערכים. עובדי מד"א
נערכים. עובדי מד"אצילום: פלאש 90

מטה מד"א יקיים היום (רביעי) תרגיל בנושא היערכות הארגון לרעידת אדמה.

התרחיש: מגדל שלום קורס בעקבות רעידת אדמה בעוצמה של 7.4 בסולם ריכטר שפקדה את ישראל.

התוצאה: אלפי  בני אדם כולל תושבי השכונות הצמודות למגדל, קבורים תחת ההריסות.

הנזקים: מאות מהבניינים בעיר נהרסו ושכונות שלמות באזור מגדל שלום נמחו מעל פני האדמה. אלפי בני אדם לכודים תחת ההריסות וככל שעובר הזמן, פוחת הסיכוי לחלץ ניצולים. בבניינים רבים ברחבי העיר נבקעו סדקים עמוקים בקירות הבתים והם מסוכנים עתה למגורים ויש חשש שיקרסו ברעשי המשנה.

המטרה: לבחון את היכולות של הארגון להתמודד עם אסון בסדר גודל כזה ואת השפעתו על מערך מד"א ופעילותו.

תרחיש זה הינו רק חלק מהתרגיל שיתקיים היום ויימשך יומיים, במהלך שני ימי התרגיל מטה מד"א ומנהלי המרחבים יתרגלו את המענה של הארגון לתרחיש המלא של רעידת אדמה - רעידת אדמה רבת עוצמה הורגשה בכל רחבי מדינת ישראל וכן במדינות השכנות.

ברעידת האדמה נפגעו עשרות אלפי אזרחים, למעלה ממיליון איש נטשו את בתיהם מחשש לרעשי משנה, אלפים עדיין קבורים תחת ההריסות, חלקים נרחבים משטחי מדינת ישראל נותרו ללא תשתיות - חשמל, גז, מים, ותקשורת, כבישים וגשרים נהרסו. מדינת ישראל הכריזה על אסון לאומי וביקשה סיוע הומניטארי דחוף מארה"ב ומדינות אירופה.  בתי החולים מטפלים בכ-15,000 נפגעים ואינם מסוגלים לקלוט חולים נוספים. כ - 20,000 פצועים קל זקוקים לטיפול רפואי. כ-2,500 בני אדם מוגדרים נעדרים מכיוון שטרם הושלם פינוי ההריסות. המענה של מד"א יתבסס על תורת ההפעלה של הארגון.

על פי הנחיית מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין, ההכנות של מגן דוד אדום לתרחיש של אסון המוני בעקבות רעידת אדמה רבת עוצמה עולות מדרגה ונערך תרגול נוסף למוכנות של מד"א לקראת אסון  פתע "במשחק המלחמה מד"א יתרגל תרחיש לא בלתי מציאותי, ואפשר שגם לא כל כך רחוק - רעידת אדמה  בעוצמה חזקה. מד"א יביא בתרגיל לידי ביטוי את היכולת המקסימאלית שלו לתת מענה לחלק מהתרחישים. מד"א אינו הגוף המוביל את הטיפול באסון בסדר גודל לאומי. יחד עם זאת, עליו להתכונן לבצע במשאביו ובאמצעיו את המיטב. בסיום התרגיל נבחן את הדילמות הפיקודיות שיעלו, כדי למצוא פתרונות ולהיערך טוב יותר ביישומן בשטח". אמר המנכ"ל.

בתרגיל ישתתפו גם גורמי חוץ שיעבירו הרצאות על הערכות הארגונים שלהם לרעידות אדמה. אל"מ ד"ר חיליק סופר וד"ר אבי שפירא, יו"ר הועדה הבין-משרדית למוכנות לרעידת אדמה, יעבירו סקירה על הערכות הלאומית של ישראל לטיפול ברעידת אדמה.