'ההתנתקות - הדבר הנכון בזמן הנכון'

ראש הממשלה אהוד אולמרט אמר בפתח עדותו בועדת החקירה לבחינת הטיפול בעקורים, כי "אני משוכנע בכל ליבי שהממשלה עשתה את הדבר הנכון, ועשתה בזמן הנכון, ולא היה יכול להיות זמן יותר טוב מהזמן שההתנתקות נעשתה".

אולמרט הסביר, כי "להחלטות קשות שכרוכות באי הסכמה מחלק מהציבור - אין אף פעם זמן אידיאלי. התהליך הוא הפוך, אלו שמתנגדים יכולים רק להתחזק בדעתם ושינוי המועד היה מביא לתוצאה אחרת".

"שרון הוביל את הממשלה לכך שאין מנוס מצעד כזה, גם אם לא נוסח בניסוחים המדויקים, כדי להגשים יעדים לאומים מהמעלה הראשונה", הוסיף אולמרט.



אני משוכנע בכל ליבי שהממשלה עשתה את הדבר הנכון, ועשתה בזמן הנכון, ולא היה יכול להיות זמן יותר טוב מהזמן שההתנתקות נעשתה

אולמרט טען בפני חברי הועדה, כי המהלך, אותו הוביל ראש הממשלה לשעבר שרון, "הוביל את בוש לכתוב את המכתב המפורסם, בו אמרה ארה"ב כי פתרון בעיית הפליטים בעזה כבר איננו באחריות ישראל. במכתב אמר בוש בפעם הראשונה, כי בהסכם הקבע בנינו לבין הפלסטינים, הגבול לא צריך להיות תואם לגבולות 67', ובשום מקרה לא תקום מדינה פלסטינית לפני שהם יפסיקו את פעולות הטרור"

לדברי אולמרט, "המכתב הזה, שיש לו משקל, זה לא דבר שמישהו יכל להגיד שאת הזדמנות הזו אני מפספס".

אולמרט ציין, כי "מעולם לא הסתרנו שנתנו (כל ממשלות ישראל) למתיישבים גיבוי סיוע להתיישבות שם, אולם ההחלטה הייתה בלתי נמנעת".

"אני סבור שנצטרך לעשות עוד צעדים חד צדדים וזאת על מנת לייצר הסכמה בין לאומית, כדי לייצר הפרדה בין יהודים לפלסטינים תוך קיום של מדינה יהודית", הוסיף.

אולמרט דחה גם את הטענה, לפיה על אף ההתנתקות הטרור מעזה ממשיך, "אני לא מקבל את הטענה הזו, הטרור היה לפני והמשיך אחרי, אין למדינת ישראל בשום מקום שום אינטרס בסיטואציה של חיכוך עם אוכלוסייה עוינת. היה טרור, היו הרוגים, גם מקרב המתיישבים וגם מקרב מערכת הביטחון".

אולמרט נתן כדוגמה את מלחמת לבנון, "אפשר להביא לשינוי גם מבלי להיות בשטח. נתנו מכה לצד שכנגד, והיום למעלה מ-3 שנים – לא רק שאין כדור אחד, אין שום איש חיזבללאה שמסתובב בדרום לבנון עם נשק על גופו".

'המפונים מקווים שהועדה תקרא לחזרה לגוש'

אולמרט בחר להאשים את הרבנים בכשלון הטיפול בעקורים, "חלק מהתושבים חשבו שברגע האחרון יקרה "נס אלוקי" וההתנתקות לא תצא לפועל כי הרבנים אמרו, תקוות השווא הזו מאפיינת את כל ההתנהלות. אין לי ספק שיש תקווה מצד המפונים שהועדה הזו תגיד, בסופו של דבר, שיש לחזור לגוש קטיף".

לדבריו, האמונה הזו שאינה באה מצד רוב האוכלוסייה, זולת התקווה שעוד דברים יכולים לשנות את המציאות – היא זו שגורמת להמשך המצב של העקורים".

אולמרט התייחס גם לפירוק הקהילות, וטען כי "לא באנו להעניש אותם, באנו לעשות צעד באהבה שיטיב למדינת ישראל, אני מכיר את האוכלוסייה הזו היטב, היכולת לשמר את הקהילה היה יכול לצמצם את הפצע העמוק שנפער בחייהם".

עוד הוסיף אולמרט, כי "אני מאמין בכול ליבי שיש לפתח את אזור לכיש, יש בו פוטנציאל התיישבותי".

אולמרט ציין עוד, כי "בכל שנות כהונתי הפוליטית, מעולם לא ראיתי חיבור כזה בין הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני, אשר חברו לדרוש עוד ועוד הטבות למפונים. מצד אחד, הימין עשה הכול להעלות את מחיר ההתנתקות על מנת ששום ממשלה לא תעשה צעד כזה שוב. מצד שני השמאל הקיצוני, שרצה שהמתנחלים יתפנו, לא משנה כמה זה יעלה, העיקר שהם יתפנו".

'אני רקדתי איתם על הגבעות'

בתשובה לשאלת חברי הועדה, האם הוא יכול לומר שעשה הכל ענה אולמרט, "הייתי מכניס בחוק סעיף האומר שאי אפשר לשנותו, זה היה מוריד ציפיות מקרב המפונים, כמו כן הייתי מגדיר לוחות זמנים יותר נוקשים".

השופט מצא שאל את אולמרט בתגובה, "הרי לא הייתה העתקה קהילתית אמיתית?". בתגובה גמגם אולמרט ואמר, "הייתי משנה גם את זה, שמירה על הקהילות זה דבר חשוב לקהילת המפונים".

אולמרט ניסה להצדיק את חוסר המעש, וטען כי המפונים לא רצו לנהל מו"מ ועם רבים מרבניהם לא היה אפשר לדבר. הרבנים אמרו להם " לא יקום ולא יהיה ", לא הייתה אפשרות להיכנס עם המפונים למו"מ".

בתגובה לדבריו של אולמרט מתח השופט ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה מול העקורים, "ירדנו לשטח ופגשנו את הבירוקרטיה במלוא כיעורה. משהו בשיטה דפוק".

אולמרט חש צורך להתגונן מול הדברים וענה לשופט, כי "אין ציבור שהרגשתי יותר קרוב אליו מהציבור הזה, זה הציבור הנפלא ביותר בעולם, אני רקדתי איתם על הגבעות, המסירות ואהבת הארץ שלהם כדי למלא משימה לאומית, המידות והתנהגות שלהם זה דבר מופלא. מצד שני יצאתי נגד כל מפעל חייהם לכן הרגשתי צורך להיות מעורב בכל דבר. כל חייה של המדינה משתבשים בגלל הבירוקרטיה".

השופט לא קיבל את הצטדקותו של אולמרט ואמר לו, כי "יש אוסף של מעשים בתוכנית התנתקות שהם חלמאות לשמה. לא יכול להיות שלמדינת ישראל ייקח 4 חודשיים כדי לקבל אישור על קו חשמל ו-4 שנים לטיפול במפונים, מוכרחים שזה יפסק".