הרב ליפסקר זצ"ל
הרב ליפסקר זצ"לאתר col

הרב בן ציון ליפסקר זצ"ל, רבה של ערד, מזה שלושים שנה. ושליח הרבי מלובאוויטש במקום, שנלקח לישיבה של מעלה בעיצומם של עשרת ימי התשובה, בין ראש השנה ליום הכיפורים, היה פעיל ללא לאות להפצת תורה ויהדות בערד מתוך אהבה גדולה לכל אדם ולכל תושב.

זרם מנחמים גדול זרם אמש וביום שישי לבית משפחת ליפסקר בערד. כולם מספרים על אהבתו הגדולה לכל תושב ותושב, התעניינותו הגדולה בכל אדם. מיהו הרב שבשבילו בית הספר התיכון העירוני 'אורט' עצר את הלימודים וכל התלמידים יצאו לרחוב לעמוד בעת מסע ההלוויה? זהו הרב ליפסקר שיצר קשרים חמים עם כל חלקי האוכלוסיה בערד ואף היה מגיע לתיכון מידי שנה בשנה.

במשך קרוב לשלושים שנה ניהל את פרוייקט הבר מצווה לילדי ערד, והיה לוקח את הילדים למצדה ושם עשו להם טקס הנחת תפילין, כן היה מקבל בכל חודש אלול את ילדי הגנים של ערד שהיו באים לבית הכנסת האשכנזי מרכזי, שם שוחח עימהם, תקע בפניהם בשופר, והיה אחר כך מחלק סוכריות לילדים.

הרב ליפסקר היה בערד ל"ב שנים, הוא הגיע למקום כשליח הרבי מלובאוויטש, שאף הגדיר אותו בשיחה עם האדמו"ר מגור שליט"א, 'כאיש שלי' בערד. כעבור מספר שנים לאחר בואו לערד התמנה לרב האשכנזי של העיר. כן היה הרב ליפסקר חבר בועד רבני חב"ד הארצי.

בעיתון המקומי הוקדש עמוד השער לתמונת הרב כשהוא עטוף בטלית ותוקע בשופר, ונכתב שם: "נפרדים בצער ויגון מהרב, רב העיר הרב בן ציון ליפסקר, רב, מורה, מנהיג, וסמל". עוד סופר עליו שם בכתבה שכתב ישראל גודלמן, כי בעת שעמדו ברחוב קבוצת אנשים הרחוקה מלהיות מוגדרת כ'דתיים' כולם ותיקי ערד אנשים הקרובים בהשקפותיהם לשמאל, ובא עיתונאי והודיע להם שהרב ליפסקר מאושפז בבית חולים במצב קריטי, היו כולם בהלם, כולם חשו קירבה מיוחדת לרב.

חתנו הרב מנדלסון מספר איך דאג לקהילה, ואף וויתר על כספים משלו כדי לחלק משכורות ל'מלמדים' בתלמוד תורה. בחב"ד אמרו כי הרב ליפסקר היה איש עשיה שפעל במסירות למען המטרה, הקמת מוסדות תורה וחינוך והפצת היהדות. לא עניין אותו כבוד וגינונים רק להשיג את המטרה בה הוא האמין ואליה חתר. בכשרות שנתן למפעל 'תלמה' לא וויתר על הידורי הכשרות, גם לא הסכים בשום פנים ואופן לפרסום פרסומות לא צנועות על המוצרים. וכשפנו בעלי המפעל לחתנו שירכך את עמדת הרב, השיב להם: "הוא לא הכתובת, הוא לא ייוותר על עקרונותיו", והכל עשה עם חיוך ובאהבת ישראל. ובסופו של דבר אומר החותן הרב מנדלסון, הם אהבו אותו.

המילים האחרונות שאמר טרם פטירתו היו 'אני אוהב את כולם' ואז אמר קריאת שמע עם חיוך. זוהי דמותו של הרב ליפסקר מספר חתנו הרב מנדלסון. אהבה לכולם לכל יהודי, ויחד עם זה נחוש בעקרונותיו ולא מוותר בדברים של התורה.

בשבת היה תמיד מחפש אורחים לארח לסעודות השבת. בסוכות שהיה הולך ברחוב לאחר התפילה, היה מחפש יהודים שהולכים ברחוב לזכות אותם במצוות הלולב.

עד היום האחרון כל זמן שיכל ללכת, לא וויתר על תפילה במניין ועל הטבילה במקווה אף שזה דרש ממנו מאמצים מרובים. הפעם האחרונה שהלך לבית הכנסת היה בראש השנה. במוצאי צום גדליה אושפז בבית החולים בילינסון וביום רביעי עלתה נשמתו למרום.

בחב"ד ובקרב אוכלוסיית ערד מקווים שדרכו של הרב ליפסקר זצ"ל לקירוב יהודים ליהדות מתוך אהבת ישראל תימשך. ומוסדות התורה והחינוך שהקים ימשיכו להתפתח. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים ויתפלל על תושבי ערד ועל כלל ישראל שנזכה לגאולה השלמה ולביאת המשיח במהרה.