קידום אתרים – הצד האפל של המקצוע

קידום אתרים, שיווק אתרים, ממה להיזהר? דודי שרון מזהיר ממקדמי אתרים שלאחר סיום החוזה עושים בעיות.

, י"ב בתשרי תש"ע

גוגל
גוגל
צילום עצמי

עם הגידול בהיקף השימוש במנועי החיפוש, צמח והתפתח בארץ ובעולם ענף ה – SEO ונראה כי המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש מעולם לא היו מבוקשים יותר. אולם, כמו בכל ענף מקצועי צעיר, בו לא הוסדרו כללי אתיקה או תנאי סף לעיסוק במקצוע, גם בתחום ה – SEO לא אחת מתגלה שובל של לקוחות מאוכזבים.

אחד המונחים שמשתרבבים כמעט לכל שיחת טלפון, עם כל איש מכירות בחברת SEO, הוא 'השקעה לטווח ארוך'. ראשית, חשוב להבין, כי אמנם לא מדובר בשטח פרסום להשכרה, אך ניתן לדמות עבודת קידום אתרים לתחרות ריצה, ברגע שאחד המתחרים מעט את הקצב, אלו שרצים לצידיו עוקפים אותו בזה אחר זה.

כלומר, על מנת לשמור על מיקומיו של אתר האינטרנט שלכם, אתם תאלצו, בסבירות דיי גבוהה, לשכור את שרותיה של חבר קידום האתרים לשארית ימי קיומו של האתר. או לחלופין, לבצע את אותן פעולות בצורה עצמאית או בתוך הארגון. אלא שלפעמים – גם זה לא מספיק.

מי הזיז את הקישור שלי?

כמו בכל זוגיות מאושרת, גם בין חברות קידום אתרים ללקוחותיהן, הבעיות מתחילות כאשר מחליטים לפרק את החבילה ולמרבה המבוכה, שאלת השאלות היא – למי שייכים הקישורים?

סדר תוצאות החיפוש בגוגל, עבור ביטויי החיפוש השונים, נקבע על פי פרמטרים שונים ואחד החשובים בהם – הוא קישורים. קישורים בין עמודי אינטרנט, הם תמצית הדמוקרטיה ברשת והם הדרך ההגיונית ביותר לבצע "הצבעת אמון" לטובת עמוד אינטרנט כלשהו. שירותי קידום אתרים לרוב כוללים גם בניית קישורים, תהליך במסגרתו חברת ה – SEO משיגה קישורים מאתרים חיצוניים, המפנים אל אתר הלקוח.

מדובר בתחום 'אפור', שכן ההנחיות המפורשות של גוגל למנהלי אתרים – הן לא לבצע מניפולציות כמו רכישה, מכירה או החלפה של קישורים לצרכי קידום בתוצאות החיפוש. יחד עם זאת, נראה כי בגוגל מבינים שכולם עושים את זה והענישה - רק למי שעושה את זה יותר מדי.

בניית הקישורים אל אתר הלקוח עשויה להתבצע בשיטות שונות – השיטה המועדפת על גוגל, היא פיתוח תכנים איכותיים שיגרמו לגולשים לקשר אל האתר. אלא שבפועל, קשה מאוד להביא אתר אינטרנט למיקומים גבוהים בזירות חיפוש תחרותיות, ללא פעילות אקטיבית יותר של בניית קישורים.

הדרך הנפוצה ביותר לעשות זאת, היא שימוש באתרי "תמיכה" לצרכי קישור אל אתר הלקוח או החלפת קישורים. כלומר, חברת SEO שמקדמת את אתר X, מקימה אתר תמיכה, מבקשת קישור מאתר Y אל אתר הלקוח ובתמורה נותנת קישור מאתר התמיכה אל אתר Y.

אתרי התמיכה הללו, הם נכסיה של חברת ה – SEO ועם סיום ההתקשרות, נראה כי אין מניעה מלהסיר את כל הקישורים שעלו כחלק מהשירות ללקוח. עם הסרת הקישורים, עלולה להיגרם פגיעה ניכרת בדירוג האתר של הלקוח ולמעשה, אותו "מוצר", עליו שילם ממיטב כספו, נלקח ממנו עם סיום ההתקשרות. מנגד, חברות ה – SEO יטענו, כי אותם נכסים אינטרנטיים שייכים להן ואין זה סביר לדרוש כי קישורים שעלו במסגרת שירות ללקוח יכבלו אותן לעד.

רגע לפני שחותמים על הסכם התקשרות עם חברת SEO

לשאלה "למי שייכים הקישורים", ניתן למצוא תשובה בין סעיפי הסכם ההתקשרות. נושא זה, כמובן נתון למשא ומתן. זה כנראה לא סביר לדרוש מחברת קידום אתרים עם נכסים אינטרנטיים להתחייב כי הקישורים לאתרכם יישארו בהם לעד, דרישה שכזו אף עלולה להתגלות כירייה בברך, כאשר אותה חברה תאלץ לחשוב פעמיים לפני כל קישור שהיא מעלה אל אתרכם. אולם, כלקוחות תוכלו לדרוש כי במשך תקופה קצובה, עם תום ההתקשרות בניכם, הקישורים לא יוסרו.

למעשה, מצב זה יאפשר לכם פרק זמן סביר, במהלכו ספק השירותים החדש שלכם או אתם עצמכם תוכלו לייצר קישורים נוספים המפנים לאתרכם, במטרה למתן את הפגיעה בדירוג האתר עם הסרת הקישורים הישנים. זה גם המקום לציין, כי אנשי מקצוע רבים בתחום מעריכים שוותק הקישור, הוא פרמטר חשוב ולכן בכל מקרה תיתכן פגיעה בדירוג אתרכם.

"זהו מצב אבסורדי למדי", מוסר דודי שרון מאלקטרו קידום אתרים, "דמיינו בנאי שבונה עבורכם את בית חלומותיכם, אך עם סיום הקמת המבנה, מפרק את הכל בטענה שהמסמרים שייכים לו ולא לכם. למרות האבסורד שבדבר, אני פוגש לא מעט מקרים כאלו וחשוב שלקוחות יגנו על עצמם מפני מצבים אלו במסגרת הסכם ההתקשרות".


הצעות והערות ניתן לשלוח לדואר אלקטרוני: computers@inn.co.il