סקר: 53% מהחרדים מעוניינים בהשכלה גבוהה

מסקר של מכון הפסיכומטרי לציבור הדתי והחרדי חכימא עולה בין השאר כי הנשים בציבור החרדי מעוניינות בהשכלה גבוהה יותר מגברים.

, כ"ז בתשרי תש"ע

שוב בפני בג"ץ - הציבור החרדי
שוב בפני בג"ץ - הציבור החרדי
למצולמים אין קשר לאמור בכתבה

לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית, הזמין מכון הפסיכומטרי לציבור הדתי והחרדי – חכימא סקר שבדק את המוכנות של הציבור החרדי לרכוש השכלה גבוהה. 

התוצאות הן לא פחות ממדהימות. יותר מ- 50% מהציבור החרדי, המונה כ 800,000 בני אדם, מעידים שיהיו מעוניינים לרכוש השכלה גבוהה במקצועות כגון: רפואה, כלכלה, משפטים ועוד במידה ומסגרת הלימודים תותאם לצרכיהם האמוניים. הסקר הוזמן, בין השאר לקראת דיון בוועדת החינוך של הכנסת אותו יזם מנכ"ל חכימא  בנושא מתן העדפה מתקנת לציבור החרדי בהשכלה הגבוהה, והתאמת מסלולי לימוד מיוחדים לציבור זה במוסדות אלו.

הסקר, שבוצע ע"י שילוב מקבוצת מילווארד בראון בדק מדגם מייצג של 500 בני אדם מהמגזר החרדי.

הנבדקים נשאלו האם יהיו מעוניינים ללמוד לקבלת תעודה אקדמית ולרכישת  מקצוע במקצועות כגון: רפואה, משפטים, כלכלה אחיות ועוד במידה והלימודים יהיו מותאמים לצרכיהם. 53% מכלל הנשאלים ענו שיהיו מעוניינים בכך.

עוד מראים תוצאות הסקר כי: נשים בציבור החרדי מעוניינות ברכישת השכלה יותר מגברים. 64% מהנשים הביעו נכונות ללמוד לעומת 41% מהגברים, עוד נמצא כי מבין הזרמים השונים בציבור החרדי, הזרם החסידי מגלה את הנכונות הגבוהה ביותר למהלך – 59% מקרב הזרם החסידי הביעו נכונות ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה, זאת לעומת 42% מקרב הזרם הליטאי.

עוד נתון מעניין שהתקבל הוא שבניגוד למקובל בציבור החילוני, בקרב הציבור החרדי ללימודים אין גיל. לא נמצא הבדל בנכונות ללמוד בין צעירים למבוגרים וכן לא נמצא הבדל בין נשואים ללא נשואים. תוצאות הסקר מוכיחות כי בניגוד לסטיגמה שדבקה לציבור החרדי, לציבור זה יש נכונות לרכוש השכלה גבוהה. אלו הטוענים כי חסמים ששורשיהם נעוצים עוד בתקופת האמנסיפציה, אינם מאפשרים לציבור זה לרכוש השכלה גבוהה, טועה ומטעה.  

מנכ"ל חכימא שי כהן, מי שיזם את הפנייה לוועדת החינוך של הכנסת בנושא שילוב הציבור החרדי בהשכלה הגבוהה מציין בהקשר זה כי: "נתוני הסקר הם הוכחה ניצחת לכך שציבור מאוד גדול, שהוא כרגע ציבור "אבוד" הן מבחינת המערכת הכלכלית והן מבחינת המערכת החברתית, מעוניין לרכוש השכלה ולשנות את מצבו הכלכלי ומעמדו החברתי. אין זמן מתאים מפתיחת שנת הלימודים האקדמית, לדון בבעיית השתלבות בציבור החרדי בהשכלה הגבוהה ובמערך החיים הכללי בישראל, ולתת לבעיה זו פתרון אמיתי. כמי שעומד בראש מכון פסיכומטרי שהתאים עצמו לציבור החרדי, ורואה פירות בעמלו. אין לי ספק שזהו ציבור בעל פוטנציאל גבוה הן כלפי מערך ההשכלה הגבוהה בישראל והן כלפי מערך החיים הכללי. תרומתו הפוטנציאלית, אין לה שיעור".