סטודנטים
סטודנטיםפלאש 90

כ-280 אלף סטודנטים ייפתחו ביום ראשון את שנת הלימודים תש"ע במוסדות להשכלה גבוהה. במסיבת עיתונאים, שערכה המועצה להשכלה גבוהה לקראת פתיחת שנת הלימודים, הוצגו נתונים לפיהם רק 8.6 אחוזים מהסטודנטים לומדים מדעי הרוח, בעוד שלפני עשור למדו 18.5 אחוזים מהם בתחום זה.

פרופ' אוריאל סימון לשעבר מרצה בכיר במחלקה לתנ"ך באונ' בר אילן אומר בראיון לערוץ 7 כי הירידה בלימודים במחלקות למדעי הרוח היא תופעה מדאיגה מאוד, "רוב האנשים שהולכים ללמוד מדעי הרוח הם או אנשים שרוצים לעסוק במחקר או כאלה שרוצים להמשיך בהוראה תיכונית, כדי להגיע למחקר צריך להמשיך לתואר שני ושלישי ואין הרבה כאלה מה גם שלאוניברסיטות חסרים הרבה תקציבים והם גם לא יכולים להבטיח משרה לאותם חוקרים. גם הוראה תיכונית כיום היא כבר לא כל כך דבר מבוקש, זה גם לא אטרקטיבי מבחינת שכר ומעמד, היום כבר אין הרבה אנשים אידיאליסטים שחושבים שהחינוך חשוב, או שלפעמים אלה הם תלמידים בינוניים שגם ככה יתקשו לעמוד מול כיתה מופרעת ומפריעה, מעטים הם אלה שלומדים מדעי הרוח כתורה לשמה".

פרופ' סימון טוען כי ההתרחקות ממדעי הרוח סופה שתפגע בעתיד כולנו, "פעם אנשים הבינו שהם צריכים ללמוד גם לימודים כלליים לפני המקצוע, עיתונאי רצה ללמוד קודם היסטוריה או סוציולוגיה כדי שהוא יוכל להבין יותר טוב תהליכים, היום אנשים נמשכים ללמוד מקצועות תכליתיים שיביאו להם פרנסה. לצערי זו הרוח שנושבת היום בארץ ובעולם כולו, ירד קרנה של הרוח לטובת החומר. לפני לא הרבה שנים אדם היה מתבייש אם הוא לא ידע היסטוריה, היום במקום זה פותחים את הגוגל ואוספים אינפורמציה פרטנית, הדבר הזה הוא נזק אמיתי כי אנחנו מגדלים דור של אנשים שלא מבינים תהליכים היסטוריים, ואני כבר לא מדבר על אותם תחרויות שטויות של טריוויה. הפיצול הזה הוא רע מאוד כי אין לאנשים ראייה כוללת, אם אתה לא מבין את המשמעות המכרעת של המהפכה הצרפתית בחיי אירופה או בחיי היהודים - אתה לא תוכל להבין גם תהליכים אחרים".

הוא מספר כי כתלמיד היה לו ברור שצריך לשאוף ללמוד גם מניסיון של אחרים, "היה לנו פרופ' בתיכון שאמר לנו תמיד שהוא לא מקבל את הפתגם אין חכם כבעל הניסיון, כי החכם האמיתי לא מתנסה בעצמו אלא לומד מאנשים אחרים. אדם ששורשיו דלים בתרבות ואין לו פרספקטיבה היסטורית והבנה ספרותית גורם לרידוד השיח הציבורי וכך גם נראים המנהיגים שלנו. אומרים לי שאפשר להתנחם בעובדה שלפחות בעולם הישיבות יש תהליך של לימוד תורה לשמה, אבל גם הם כשהולכים ללמוד באוניברסיטה גם הם הופכים את הלימוד לקרדום לחפור בו. לצערי ההשתנות של העולם היא כל כך גדולה היום, הכל כל כך מהיר, ואנשים לא מבינים שלא מספיקה אינפורמציה אלא צריך גם אוריינטציה וראייה רחבה על תהליכים שקורים".