תקווה חדשה לילדים החולים בסרטן מסוג נוירובלסטומה: לראשונה מזה למעלה מעשור חלה קפיצת דרך משמעותית בטיפול בילדים עם נוירובלסטומה, המלווה בעלייה בסיכויי ההחלמה מהמחלה. פרוטוקול טיפולי חדש הכולל טיפול מכוון בנוגדנים ספציפיים כנגד תאי הגידול בשילוב מרכיבים נוספים, הוכח כי משפר את סיכויי ההחלמה בשיעור של כ- 20 אחוזים מעבר לשיעורי ההחלמה ממחלה זו, עד כה.

נוירובלסטומה הוא הגידול המוצק השכיח בילדים עד גיל חמש. מקורו ברקמת בלוטת יותרת הכליה או במערכת העצבים לאורך עמוד השדרה. כאשר המחלה מקומית, תוצאות הטיפול טובות מאד, אך מרבית החולים מאובחנים בשלב בו המחלה מפושטת בגופם, ובעבר לא היה טיפול יעיל במצב זה. ההתקדמות הראשונה חלה כאשר נמצא לפני כחמש עשרה שנים כי שילוב של השתלת מח עצם עצמית, בתוספת נגזרת של ויטמין A, מביאים לשיפור באחוזי ההחלמה, אך עדיין במקרים רבים המחלה התחדשה ולא היה לה מרפא.

גישה חדשנית זו, של פרוטוקול הטיפול החדש, מכוון בנוגדנים ספציפיים כנגד תאי הגידול, הולכת ותופסת מקום בטיפול במחלות ממאירות שונות מכיוון שיתרונה הגדול הוא בכך שהיא פוגעת בתאי הגידול במנגנון שונה ללא פגיעה ברקמות האחרות בגוף.

תוצאות הטיפול שניתן במסגרת מחקר קליני לילדים עם נוירובלסטומה שחלקם טופלו בטיפול חיסוני שכלל נוגדנים וחלקם בטיפול הקודם שכלל ויטמין A בלבד, הוצגו לפני מספר חודשים בארצות הברית ונמצא כי חל שיפור בסיכויי ההחלמה בקבוצה שטופלה בטיפול החיסוני שכלל נוגדנים בשיעור של כ- 20 אחוזים מעבר לקבוצת הביקורת.  באירופה גובש לפני מספר שנים פרוטוקול, המתבסס גם הוא על מתן נוגדנים בשילוב שונה, על ידי קבוצה הכוללת רופאים מומחים באונקולוגיית ילדים ממרכזים רפואיים בעולם, אשר בין מייסדיה נמנה ד"ר יצחק יניב, מנהל המערך ההמטו - אונקולוגי במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית.

התוצאות שהוצגו על ידי הקבוצה האמריקאית, המצביעות על שיפור אפשרי נוסף בטיפול בנוירובלסטומה מפושטת, לראשונה מזה יותר מעשור, הביאו את הקבוצה האירופאית להחליט שכל הילדים עם נוירובלסטומה מפושטת שכלולים בפרוטוקול יקבלו כעת את תוספת הנוגדנים.

הילד הראשון בארץ מקבל כבר את הטיפול במרכז שניידר לרפואת ילדים, והמרכזים הרפואיים הנוספים השותפים לפרוטוקול כעת הם רמב"ם, בני ציון וסורוקה, וישנה נכונות של מרכזים נוספים להצטרף. הטיפול בנוגדנים יוכל להינתן רק לילדים שמטופלים בפרוטוקול ספציפי זה ולא ניתן לרכוש אותם בכל דרך אחרת. הנוגדנים הספציפיים יוצרו במיוחד עבור קבוצת הנוירובלסטומה ונוצר צורך שכל מדינה המשתתפת בפרוטוקול תממן את ייצור הנוגדנים עבור החולים שלה, מכיוון שאין ייצור מסחרי של נוגדנים אלה. על מנת לאפשר השתתפות החולים הישראלים התגייסה "עמותת חיים", עמותה המקדמת הטיפול בילדים חולי סרטן בישראל, ומימנה פרויקט זה בסכום של עשרות אלפי אירו.

ד"ר יצחק יניב, מנהל המערך ההמטו-אונקולוגי במרכז שניידר לרפואת ילדים אמר "אני רואה בדוגמה זו הוכחה נוספת לעובדה המוכחת כי השתתפות בפרוטוקולים טיפוליים בינלאומיים מקדמת בצורה משמעותית ביותר את הטיפול בילדים חולי סרטן, והאיגוד להמטולוגיה ואונקולוגיה ילדים חותר להרחיב זאת. כבר היום אנו משתתפים בפרוטוקולים כאלה בלויקמיה, לימפומה, סרקומה וכאמור נוירובלסטומה. עבור החולים, בני משפחותיהם, וכל מי שמטפל בילדים עם נוירובלסטומה, אחת המחלות הקשות באונקולוגיה ילדים, זו בהחלט בשורה ותקווה חדשה".