אושוויץ
אושוויץ

אלמונים פרצו לפנות בוקר (שישי) למחנה הריכוז אושוויץ שבפולין וגנבו את השלט "העבודה משחררת" המוצב בכניסה למחנה.

המשטרה המקומית מדווחת כי השלט נגנב לפנות בוקר בין השעות 3:00-5:00.עוד דווח כי שלט הברזל הוברג החוצה מצדו האחד ונשלף מצדו השני. המשטרה פתחה בחקירה בניסיון ללכוד את הגנבים אך עד כה לא נעצרו חשודים במעשה.

יו"ר מועצת יד ושם, רבה של ת"א יפו וניצול שואה בעצמו, הרב ישראל מאיר לאו, אמר לערוץ 7 בתגובה לגניבת השלט כי "זהו צעד נוסף של מכחישי השואה שהשלט הזה היה לצנינים בעיניהם. השלט הוא אחד מסמלי השואה הקיימים", אמר הרב לאו והוסיף "כל עוד השלט "העבודה משחררת" ניצב לעיני מיליון מבקרים כל שנה במוזיאון אושוויץ הדבר הזה פגע במגמה של מכחישי השואה לסוגיהם".

הוא ציין כי "סביר מאד שלא בצע כספים עמד בעיני הגנבים, אלא רשעות וכסילות שאין כמוה לבוא בדור הזה ולהכחיש את קיומה של השואה וזה מטריד ביותר".

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, אמר כי "גניבת השלט באושוויץ הוא עוד אחת מצורותיה החדשות של האנטישמיות באירופה, אשר מנסה להשכיח את זיכרון ההיסטורי של השואה על ידי חבלה בכל סמל הקשור בה".

"לא רק מדינת ישראל צריכה להיות מודאגת ומזועזעת מגלי האנטישמיות באירופה, אלא גם שאר מדינות העולם החופשי. השנאה למדינת ישראל, והמאמצים הגוברים לשכתב את ההיסטוריה מחדש תוך מחיקת זכרון השואה, דורשים תגובה נחרצת יותר מצד הדמוקרטיות בעולם", הוסיף.

רמי הוכמן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות אמר כי "השחתת אתר ההנצחה במחנה הריכוז אושוויץ וגניבת השלט "העבודה משחררת" Arbeit macht frei היא שיא חדש במסע המזעזע להכחשת השואה ולזילות השואה. האירוע המקומם הזה מהווה תזכורת נוספת, שגם 65 שנה לאחר תום השואה, יש בעולם די שנאת יהודים, שמאפשרת פעולת זוועה כזו".

"לא אחת, אנו נוטים להיתפס למחשבה המרגיעה, שמדובר בקומץ שולי והזוי, אבל גניבת השלט שכל העולם מכיר ומזוהה עמו, מהווה תזכורת מוחשית למציאות המטרידה באירופה ובשאר חלקי העולם," הוסיף הוכמן.

ח"כ דני דנון אמר בתגובה כי "העבודה משחררת זהו צמד המילים שהנאצים השתמשו בו בכדי להוביל את היהודים כצאן לטבח. מי שמנסה להוריד את סמל זה מההיסטוריה העולמית, בכוונתו להשכיח את צבאות הנאצים. באחריות כל מנהיגי הדור לא להעלים עין ממעשי קיצון מזעזעים העלולים להעיד על הבאות".

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין (ליכוד), אמר בתגובה כי "מדובר במחדל חמור של משטרת פולין. אנו נמצאים בתקופה שבה תופעות האנטישמיות מתרבות וקיים חשש מוחשי לשלומם של יהודי התפוצות. לאנטישמים ולמכחישי השואה אין קווים אדומים ועתה הם מנסים ללא הועיל לעשות זאת באמצעות העלמת סמלי זכרון השואה".

אתמול הודיעה ממשלת גרמניה כי תעביר סכום של 60 מיליון יורו לעבודות תחזוקה במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו שבפולין, כמחצית מהסכום הדרוש לצורך פרויקט שימור המחנה.