יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, מסכם ביומן ערוץ 7 את שנת 2009 ובסיפוק קובע כי לאחר שנים ארוכות של מספר נמוך של עולים לישראל מתאפיינת השנה האחרונה בגל עלייה שסיבותיו מגוונות.



שרנסקי מזכיר בדבריו את המשבר הכלכלי כאחד המניעים לעליית יהודים מרחבי העולם לישראל, אולם גם מציין את ה"הצעה שקשה לסרב לה", כהגדרתו, שהוצעה על ידי הסוכנות וגופי הקליטה הממשלתיים לעולים.



במסגרת תכנית זו עמלו המשרדים להגיש לעולה חבילת עלייה הכוללת עליה קליטה והכשרה מקצועית במשולב. "אנחנו מתרכזים במאמץ להביא אנשי מקצוע ולהבטיח להם קליטה קלה, להתגבר על הבירוקרטיה ובתוך 24 שעות מגישים להם את הסיוע הדרוש".



שרנסקי מדגיש את שיתוף הפעולה הפורה בין הסוכנות למשרד הקליטה, אך לא שוכח את הקשיים הכלכליים הרבים העומדים בפניהם בעיקר לאחר פרשת מיידוף שהותירה תורמים יהודים רבים שבעבר העבירו סכומי כסף רבים ללא אפשרות לעשות זאת עוד. "הגיע הזמן לפרדיגמה חדשה. העם היהודי מגייס מיליארדים לעזור למדינת ישראל. היום יש פחות יהודים בחו"ל ויש יותר יהודים בארץ. מדינת ישראל חזקה והיא תשקיע יותר בחינוך יהודים ובעלייה".



באשר לאנטישמיות בעולם קובע שרנסקי כי האנטישמיות החדשה מצויה בעלייה ואין לתלות אותה במעשים כאלה או אחרים של ישראל, שכן בעולם ימצאו כל מעשה בו תבחר ישראל לנקוט כסיבה לשנאת יהודים. כמענה לשנאת היהודים בעולם מספר שרנסקי על הדגש הראוי בעיניו למאמץ מול סטודנטים יהודים המקבלים תדרוכים כיצד לעמוד מול גלי השנאה ולייצג היטב את העם היהודי ברחבי העולם. הוא מספר על כשבעים קמפוסים בהם ביקר במגמה זו.



"התגובה הכי טובה היא עלייה, אבל כשאנחנו מבינים שהרוב לא עולים, אנחנו יודעים שחיזוק הזהות היהודית והגאווה היהודית והרצון להמשיך את ההיסטוריה של עם ישראל חשובה מאוד ולכן חיזוק הזהות היהודית היא מרכז הפעילות שלנו".