גם בגבול מצרים? גדר
גם בגבול מצרים? גדר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט הערב (ראשון) לסגור את גבולה הדרומי של ישראל למסתננים ולמחבלים על ידי בניית מכשול לאורך הגבול עם מצרים. בניית המכשול תעלה כמיליארד שקלים ותתפרס על פני כמה שנים.

לאחר קבלת ההחלטה אמר נתניהו, "קיבלתי את ההחלטה לסגור את גבולה הדרומי של ישראל למסתננים ולמחבלים אחרי דיונים ממושכים עם משרדי הממשלה והגורמים המקצועיים. מדובר בהחלטה אסטרטגית כדי להבטיח את אופייה היהודי והדמוקרטי של מדינת ישראל".

עוד הבהיר ראש הממשלה כי "ישראל תישאר פתוחה לפליטי חרב, אבל לא נוכל לתת לעשרות אלפי עובדים בלתי חוקיים לחדור לישראל דרך הגבול הדרומי ולהציף את המדינה שלנו בשוהים בלתי חוקיים". 

בדיון הערב השתתפו שר הביטחון, שר האוצר, השר לביטחון פנים, השר לנושאים אסטרטגיים, סגן שר האוצר, סגן הרמטכ"ל והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה. בפני המשתתפים הוצגה  עבודת הכנה יסודית שבוצעה במערכת הביטחון בנושא המכשול הקרקעי לאורך הגבול עם מצרים. הפתרון המשולב שהוצג בדיון מבוסס בחלקו על גדר ובחלקו על אמצעים טכנולוגיים.

על פי הפתרון המוצע על ידי מערכת הביטחון, בשלב הראשון יוקמו גדרות בגזרה שמדרום לרצועת עזה ובגזרה שמצפון לאילת. במקביל ייפרסו לאורך קו הגבול כולו אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו איתור מסתננים ומפגעים מבעוד מועד.

כאמור, ראש הממשלה נתניהו אימץ את הצעת מערכת הביטחון, והורה על סיכום המקורות התקציביים לבנייתה תוך כשבועיים. השלמת הקמת המכשול הקרקעי תארך כשנתיים.

בנוסף הינחה ראש הממשלה את משרד המשפטים לגבש בשבועות הקרובים הצעת חוק תקיפה נגד מעסיקים של עובדים בלתי חוקיים בישראל. 

על פי הערכת המשטרה, מסתננים לישראל מדי שבוע בין 100-200 שוהים בלתי חוקיים דרך הגבול עם מצרים. חלקם כדי לעבוד בישראל, והיתר מוגדרים "גורמים פליליים" ופליטים מאפריקה.

גורמים בלשכת השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', אמרו הערב כי "זה צעד ראשון בתכנית שעתידה לטפל בהיבטים הפליליים והביטחוניים של האזור".

שמוליק ריפמן, ראש מועצת רמת הנגב, מברך על החלטת נתניהו להקים גדר בגבול ישראל-מצרים, "זוהי החלטה אמיצה ומצילת חיים שתיתן ביטחון לתושבי הדרום".

"כפי שפעלה רמת הנגב לשכנע את קברניטי המדינה בנחיצות הגדר כך תסייע המועצה להקמתה", אמר ריפמן.