גיורא איילנד-חלופות לפתרון 2 מדינותיוני קמפינסקי

האלוף (מיל') גיורא איילנד, המכון למחקרי ביטחון לאומי, הציג בכינוס מרכז בגין-סדאת למחקרים אסטרטגיים שבאוניברסיטת בר-אילן מחקר חדש שלו המעלה שתי חלופות לתבנית "שתי מדינות לשני עמים".  האחת, וויתור של ישראל על רוב יהודה ושומרון והקמת מדינה פלסטינית בשטח זה, במסגרת קונפדרציה עם הממלכה הירדנית. השנייה, חילוף שטחים רב לאומי הכולל את מצרים, ירדן ישראל והפלסטינים, על בסיס אינטרס משותף.



נציג מן השגרירות המצרית אשר נכח בכינוס הגיב על דברי האלוף (מיל') איילנד באומרו כי לא ניתן לצפות ממצרים לוותר על שטח בריבונותה בכדי להגיע לפתרון, ובנוסף אי אפשר להפוך את הבעיה הפלסטינית לבעיה של מצרים.



האלוף איילנד אמר כי "כיום קיים פרדוקס בנוגע לקונפליקט הישראלי-פלסטיני אשר משפיע לרעה על שני הצדדים המעורבים, כמו  גם על אזור המזרח התיכון כולו. פרטי הפתרון המוצע שהינו על בסיס עקרון "שתי מדינות לשני עמים" ידועים, אולם בפועל שני הצדדים אינם מוכנים לקבל פתרון זו, משום שהוא אינו מספיק טוב עבור אף אחד מהם. המקסימום שמדינת ישראל תוכל להציע לפלסטינים קטן בהרבה ממה שהפלסטינים יהיו מוכנים לקבל".

לדברי איילנד, שתי החלופות לפתרון שאותן הוא מציע מתבססות על ההנחה כי ישראל תצטרך, בכל מקרה, לפנות את רוב שטחי יו"ש וכי האינטרס המשותף הרב לאומי באזור יאפשר פתרון חילופי שטחים רב לאומיים, "החלופה המוצעת על ידי היא חילופי שטחים רב לאומיים לפיהם רוב שטחי הגדה המערבית, למעט 12-13 אחוזים הקרובים לשטח מדינת ישראל, יועברו לידי הפלסטינים, בכפוף לשלטון ירדן. השטחים אשר יישארו ברשות ישראל  נחשבים אזורים חיוניים מבחינת האינטרסים הישראלים, כיון שבתחומם נמצאים ישובים יהודים גדולים ומקומות היסטוריים".

האלוף איילנד הוסיף כי "בתמורה לשטחים אשר יישארו בידי ישראל, יורחב שטח רצועת  עזה בהיקף דומה במורד החוף ולתוך מדבר סיני, על ידי סיפוח של שטחים שכיום נמצאים תחת ריבונות מצרים. פתרון חילופי השטחים הרב לאומי ייתן מענה לכל ארבעת הגורמים באזור: מצרים, ירדן, ישראל והפלסטינים. מבחינת הפלסטינים, זהו פתרון לבעיות צפיפות האוכלוסין ולמחסור במים בשטח עזה. המצרים יזכו למעבר תת קרקעי בין ירדן למצרים באזור אילת, אשר, בין היתר, יאפשר מעבר צינורות גז ונפט. הירדנים יוכלו למנוע את עליית החמאס בגדה המערבית, דבר אשר בוודאי יקרה אם תוקם באזור זה מדינה פלסטינית עצמאית לגמרי". לדברי איילנד הקמת איחוד "המדינות הפדראליות של  ירדן ופלסטין" בירדן, הגדה ואולי גם עזה בעתיד, הוא פתרון הרבה יותר יציב לטווח הארוך. איילנד ציין: "אין אפשרות לפתור את הסכסוך במגבלות הקיימות, צריך להרחיב את מעגל המשתתפים והתורמים לפתרון, על ידי הוספת שטחים ממדינות ערב השכנות ועל ידי מעורבותם הישירה בניהול פוליטי עתידי של אזורים אלו". 

האלוף (מיל') דני רוטשילד, המכון למדניות ואסטרטגיה IDC, הביע הסתייגות מן החלופה שהציע האלוף (מיל') איילנד באומרו, "אפשר להציע לאחרים מה הפתרון אשר ישרת את האינטרסים שלהם בצורה הטובה ביותר, אבל מניסיוני, לעיתים רחוקות זה מצליח. מלבד זאת, אין לנו כיום את הזמן הנדרש בכדי להוציא לפועל תוכנית כזו, כיון שאנו עדים לתהליך מואץ של עלייה בפונדמנטליזם האיסלאמי.  אנחנו צריכים להתרכז באינטרסים שלנו וככל שנצליח לפתור מוקדם יותר את המצב, כך ייטב".