הפגישה עם השגריר הטורקי
הפגישה עם השגריר הטורקיפלאש 90

שגריר טורקיה,אחמט אוגוז צ'ליקול, קיבל הערב (רביעי) סגן שר החוץ דני איילון מכתב התנצלות בעקבות הפגישה בה הושפל ע"י ישראל. גורמים טורקים דיווחו כי המכתב עונה על דרישותיה של טורקיה וכולל התנצלות מפורשת. טורקיה איימה היום כי אם ישראל לא תתנצל השגריר יוחזר למדינתו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע הערב כי תיאם עם שר החוץ, ליברמן, את מכתב ההתנצלות ששיגר סגן השר, איילון, לשגריר הטורקי ומקווה שבכך יסתיים העניין.

עוד נמסר כי עמדתו של רה"מ לכל אורך האירוע הייתה עקבית, "ראש הממשלה נתן גיבוי למהות המחאה, אך הסתייג מהסגנון הלא ראוי ופעל בהתאם". רה"מ הביע הערב שוב את דאגתו מההתרחקות ביחסי טורקיה יחשראל והנחה את נגרומים המדיניים והמקצועיים בממשלה לחפש דרכים למנוע את המשך המגמה הזו.

גם הח"כים התנצלו, יו"ר אגודת הידידות ישראל טורקיה, חבר הכנסת רוברט טיבייב (קדימה), שלח הערב לשגריר טורקיה בישראל מכתב התנצלות עליו חתמו 17 חברי כנסת נוספים.

"אנו מבקשים להביע את צערנו על הדרך הלא ראויה בה פעל סגן שר החוץ הישראלי, דני איילון, בבואו להביע את ביקורתה של מדינת ישראל על מדיניותה של ממשלת טורקיה", כתבו הח"כים.

עוד כתבו, "אנו מאמינים שגם את הוויכוחים הקשים ביותר מחובתנו לנהל בצורה תרבותית ומכובדת ולא באמצעות מעשים שיש בהם לפגוע בכבודו של האדם או של מדינה".

מוקדם יותר הערב דווח מפי גורמים במשרד החוץ הישראלי כי לא תועבר התנצלות נוספת מישראל לטורקיה לאחר הודעת ההבהרה שפרסם איילון, "לא תהיה התנצלות נוספת. הדברים שנאמרו מפי סגן שר החוץ אמש מספיקים", מסרו הגורמים.

בהודעתו הבהיר איילון כי הוא אמנם אינו מתנצל על היחס לו זכה בלשכתו השגריר התורכי, אך בכוונתו לשנות את אופן המחאה בה ינקוט במקרים עתידיים דומים, אם יתרחשו.

איילון הבהיר בהודעתו כי דרכו אינה דרך של פגיעה אישית ולכן יבחר בדרכים אחרות, אך עם זאת אין בכוונתו לסגת מעצם המחאה שהטיח בשגריר התורכי על ההתבטאויות האחרונות בתורכיה ועל סדרת הטלוויזיה התורכית.

"אבחר בדרכים דיפלומטיות מקובלות", אמר איילון בהודעתו והוסיף "אין דרכי לפגוע בשגרירים". עם זאת נראה שהודעתו אינה מרגיעה את התורכים. אלה הודיעו שהם דורשים התנצלות מאיילון שכן הפגיעה האישית בשגרירם הייתה פגיעה של ממש. בלשכת ראש הממשלה נתניהו, לעומת זאת, רואים בדבריו אלה של איילון התנצלות מספיקה.