מה מביא רב קהילה ממודיעין, בוגר ישיבת ההסדר בהר עציון, לכתוב ספר שאינו עוסק ביהדות? כאשר שואלים את הרב נבון על כך, התשובה היא אוסף של דברים שנרקמים במוח, אחרי שנות לימודים רבות בישיבה. "מכולם נטוותה העלילה" הוא מספר. מקור העלילה? מבין דפיו של  ספר שהיה מונח על שולחן הכתיבה בישיבה.

שמות רבנים מופיעים בספר לכל אורכו ורוחבו. כך ניתן למצוא את הרב וייס, המסייע בפתרון התעלומה (לא נגלה כמובן את הפתרון כמו גם את התעלומה). הרב לויצקי אף הוא שותף ומוכן אפילו לוותר על הארוחה כדי ללמוד עם תלמידיו ולנסות לעזור.

ולא רק שניהם. לסיפור המסתורי ולפתרונו נרתם גם הרב אוחנה המקשר בין ישיבת המפד"ל בקואליציה עם נציגי מפלגה חרדית שמעודדת השתמטות מהצבא. בין לבין מופיעות עוד דמויות רבניות, כשכל אחת מנסה להוליך אותנו בנבכי החיים השונים. 

איך הגענו לכל זה?

משפט אחד בספר מסתורי ועלום שם שולח את אמיר ואת אלחנן למסע העתיד לשנות את חייהם.רגע לפני חתונתו של אמיר, רגע לפני שהפרויקט הווירטואלי של אלחנן עומד לחולל מהפכה אדירה, מגלים שני החברים ספר מרופט על שולחן הלימוד המשותף שלהם בישיבה. מבין דפיו של הספר מתגלגלת תמונה בלויה של יהודי זקן ומוכּר: אמיר אינו מצליח לזכור מתי והיכן ראה את הפנים הללו בעבר.

הספר החידתי מסעיר את דמיונם של השניים. הם מחליטים לגלות מיהו הסופר האלמוני, אך עד מהרה מוצאים את עצמם במסע אחר מן המתוכנן, מסע המוביל אותם לפינות מפתיעות של החברה הישראלית ושל נפשם ועברם.

ולמה 831? וצריך להדגיש שמונה מאות שלושים ואחת. זהו השם המפורש.

זהו צירוף ספרות בעל ערך גימטרי שאיננו באמת התשובה לשום שאלה, הוא ספר אמיץ ושובה לב על החלטות חשובות, סדרי עדיפויות, בחירות גורליות ואהבה.

צריך כמובן לקרוא כדי להבין ולדעת.

הרב חיים נבון, יליד 1973, נשוי ואב לשניים, גדל באלקנה ולמד בישיבת ההסדר הר עציון, מכהן כרב קהילה במודיעין ועוסק בכתיבה עיתונאית. כתב ארבעה ספרים בנושאי יהדות. 831 הוא ספרו העלילתי הראשון. הוצאת ידיעות – ספרי חמד. 198 עמ'.