כביש מספר 1
כביש מספר 1צילום: פלאש 90

הרשות הפלשתינית מבקשת שישראל תעביר לרשותה שטחים נוספים בשומרון באיזור ואדי חרמיה, כדי לסלול כביש מהיר בן ארבעה מסלולים שיחבר את רמאללה עם העיר הפלשתינית החדשה הנבנית בשומרון, רוואבי (גבעות).

לפני מספר שבועות החלו הפלשתינים לבנות עיר חדשה מצפון מזרח ליישוב עטרת, בשטח A שבשליטה פלשתינית מלאה. לישראל אין אפשרות להתנגד לעבודות באיזור זה, בגלל היותו בשליטה פלשתינית מלאה. מדובר בשטח שנמסר לרשות הפלשתינית בשלב האחרון של מימוש הסכם-שארם, השבוע לפני 10 שנים בדיוק. באותה נסיגה קיבלו הפלשתינים שטח נרחב בין ערורה שמצפון לעטרת ועד לסלפית שמדרום לאריאל. בחלקו המזרחי של שטח זה נבנית כעת העיר רוואבי, האמורה לאכלס 40 אלף איש בשלב הראשון, ו-200 אלף איש כשתסתיים בנייתה כולה.

במסגרת התיכנון תיכננה הרשות הפלשתינית כביש מהיר, בן 4 מסלולים בדומה לכביש 443, מרמאללה לעיר החדשה. ברוב אורכו עובר הכביש החדש בשטחי A ו-B שבהם סמכויות התיכנון והבניה נמצאות בידי הרשות הפלשתינית, למעט קטע אחד מצפון לביר-זית, בו הכביש חוצה שטח C שבשליטה ישראלית מלאה. במקום זה חוצה הכביש המתוכנן את כביש 465 המחבר את כביש 60 עם היישובים עטרת ונוה-צוף, ומהווה את ציר הגישה העיקרי של שני יישובים אלו ליישובי מרכז בנימין.

במגעים שהתקיימו בוועדה האזרחית בין הרשות הפלשתינית לנציגי המינהל-האזרחי, ביקשו הפלשתינים שישראל תעביר את השטחים בו מתוכנן לעבור הכביש החדש, למעמד של שטח A, שבו תהיה השליטה שלהם מלאה. גורמי ביטחון אומרים מגלים כי מערכת הביטחון דוחה את דרישתם. לפי שעה מאשר להם המינהל-האזרחי תנועה דרך גשר ביר-זית, כדי שיוכלו להעביר ציוד וכוח אדם לבניית העיר. זאת על אף שמדובר בכביש צר ולא נוח. גורמי ביטחון אומרים כי אם הפלשתינים יבקשו לסלול את הכביש סביר להניח שהם יקבלו אישור, אולם לפי שעה אין נכונות שהשטח יעבור לשליטתם. הפלשתינים מסרבים להתחיל בסלילת הכביש עד שישראל תאשר שכולו יהיה במעמד של שטח A. במקרה כזה עלול כאמור להיווצר ניתוק בין היישובים עטרת ונוה-צוף לכביש 60, ציר התנועה העיקרי על גב ההר – ולכן במערכת הביטחון אין נכונות להיענות לבקשתם. בכל מקרה, אומר גורם ביטחוני, עדיין לא קיבלנו אפילו בקשה להפקעת קרקעות לצורך סלילת הכביש. כשהבקשה תגיע – נדון בה.