ביידן
ביידן

שגריר ישראל לשעבר בארה"ב ובצרפת, ד"ר מאיר רוזן, אומר בראיון לערוץ 7 כי האמירות של סגן נשיא ארה"ב אודות פתיחת שיחות בין ישראל לפלסטינים וביטול הסכמי אנאפוליס, הם אמירות שצריכים להתייחס אליהם בעירבון מוגבל.

"אני לא יודע מה נקבע בהסכמי אנאפוליס ומה לא נקבע, מה שבטוח זה שנאמרו שם דברים שלא עברו את כל התהליכים הדרושים שצריכים לעבור במדינה דמוקרטית, אם מישהו מציע משהו הוא צריך להעביר את זה לאישור הכנסת", אומר רוזן.

רוזן מזכיר את ההסכם שנכתב על ידי נשיא ארה"ב הקודם ג'ורג' בוש, הסכם שהממשל הנוכחי מתכחש אליו, "כשישראל קיבלה את מפת הדרכים היא כתבה 14 הערות על ההסכם בפועל. להערות האלה אין תוקף אם לא הוגשו הסתייגויות בצורה הפורמאלית. אני רוצה להזכיר שתהליך ההתנתקות בוצע על סמך המכתב של בוש לשרון באפריל 2004 בו נאמר שתהיה הכרה בבנייה בגושי ההתיישבות, והנה עכשיו כשהילארי קלינטון הגיעה לארץ אחרי כניסתו של אובמה לבית הלבן, היא הודיעה שהמכתב הזה לא מחייב את הממשל החדש, לכן צריך לבדוק באיזו מידה כשמקבלים התחייבות מארה"ב זה מחייב גם את האמריקאים בעצמם".

לדבריו, לא ייתכן שממשל יתכחש להתחייבויות של מימשלים שקדמו לו, "הם אומרים שעבר זמנו בטל קרבנו, אבל זה לא נכון כי יש הסכמים בכתב שיש להם משמעות רבה, דווקא להבטחות בע"פ כפי שניתנות כרגע על ידי ג'ו ביידן אין משמעות. מבחינתנו המזה"ת הוא לא בעיית חוץ אלא בעית פנים אמיתית, פה מדובר על עצם קיומנו כי אנחנו המדינה היחידה שנשיא מדינה באו"ם,  ואני מתכוון לאחמדיניג'אד, אמר שצריך להשמידה, גם החמאס קיבל חוקה מיוחדת שקובעת שצריך לחסל כל יהודי, לכן האמריקאים צריכים להבין שישראל לא יכולה לשחק עם עתידה".

רוזן דוחה את התכנית לקבל את דרישות הפלשתינאים לחדש את המשא ומתן מהיכן שהופסק, "הם רוצים שנתחיל את המו"מ מהיכן שהופסק וזה כולל את ההבטחות שניתנו בטאבה ובאנאפוליס. הם רוצים שזה יחייב את ישראל, אבל חייבים להבין שאם רוצים להתחיל פרק חדש צריך קודם כל להתרחק מההתחייבויות שלא עברו את האישורים, דווקא אנחנו אלה שצריכים לעמוד על הזכות לבנות בגושי ההתיישבות, על פי מסמך בוש שעבר ברוב גדול בסנאט".