חסון
חסוןפלאש 90

דרמה בדיון בנושא בית החולים ברזילי שהתקיים בועדה לביקורת המדינה, דיון בו נכח מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס. יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, כמעט ונטש את הדיון בזעם לאחר שלדבריו במשך כשעתיים לא עסק הדיון בנושאים החשובים באמת, כלומר חיי אדם, והח"כים מתעסקים בסוגיות שוליות של העברת קברים וכיוצא באלה.

ד"ר אידלמן קם מכיסאו וזעק אל הח"כים: "מדובר כאן בחיי אדם. אנשים ימותו. אנשים ימותו וזה יהיה באחריות שלכם. זו סכנת חיים. הטיפול של נפגע בראש צריך להיות בתוך דקות".

אידלמן קם מכיסאו כדי לצאת כאשר יו"ר הועדה לביקורת המדינה, חבר הכנסת יואל חסון, קרא לעברו שזכות הדיבור תינתן לו מייד לאחר הדובר הבא. ד"ר אידלמן שב לכיסאו וקבע שהקמת חדר המיון החדש הכרחי במקומו ומדובר בהצלת חיים לכל דבר.

בתום הדיון סיכם יו"ר הועדה את הדברים וקבע כי יש לבנות את המבנה במקום שקיבל אישור ואין להעתיקו. בדברי הסיכום נאמר כי יש לבנות את חדר המיון במקום הקרוב ביותר והזול ביותר.

כמו כן קבע כי יש להתייחס לרבנות הראשית כאל הגורם הדן בסוגיות הדתיות הנוגעות לעניין זה. דברים אלה באים בעקבות ביקורת כלפי המצב בו לא דעתה של הרבנות הראשית היא שנשמעה בנושא אלא דעתו של הרב אלישיב. עובדה שגם היא זכתה לדברי ביקורת רבים במהלך הדיון.

בהקשר זה אמר חבר הכנסת זבולון אורלב במהלך הדיון כי "בשאלות דת ומדינה השאלה היא עם מי המדינה מתייעצת. הרב הראשי לישראל יונה מצגר כתב חוות דעת. הוא לא חזר בו. שאלתי אותו. הוא פסק להעתיק את הקברים ולבנות את חדר המיון במקום שתוכנן. אבל מדינת ישראל מתנהלת כמו שטיבל ובמקום להתייעץ עם הרב הראשי לישראל מקבלת כל מיני חוות דעת של גורמים לא ממלכתיים ואנטי ציוניים. זו שאלה עקרונית שעולה גם בנושאי שמיטה, גיור ובתי דין רבניים. החרדים נלחמים ומנצחים, אבל איפה המפלגות הציוניות? בית החולים ברזילי הוא מקרה מבחן וההכרעה בעניין שאלות דת ומדינה צריכה להתקבל ולקבוע אם אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית המתנהלת בעצת הרבנות הראשית או שטיבל בעיירה".

עוד אמר אורלב בישיבת הוועדה: "לא אהבתי את המחלוקת הקטנונית איזו ממשלה אשמה בעיכובים, ממשלת אולמרט או ממשלת נתניהו. מחטטים ומתקוטטים על מסמכים. בתקופתן של שתי הממשלות חדר המיון לא קיבל היתר בנייה. מה המשחקים האלה של מי אמר למי? עכשיו צריך להקדיש את כל המאמצים לבנייה על פי שלושה פרמטרים – המרחק הקצר ביותר בין חדר המיון לפונקציות שמשרתות אותו בבית החולים, במחיר הזול ביותר ובזמן הקרוב. יש גיבוי הלכתי והשיקול צריך להיות שיקול ממלכתי".