בודק ויתקן. ברק
בודק ויתקן. ברקפלאש 90

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, מפרסם דו"ח מיוחד על קבלת הפנים שמקיים שר הביטחון במשרד הביטחון במוצאי יום העצמאות. התוצאה, יהיה מי שיאמר כצפוי, ליקויים מהותיים ובזבוז כספי ציבור מלווים את האירוע.

מסתבר שבין השנים 2004- 2009 חל גידול של כ-60% במספר הכולל של ההזמנות שנשלחו למשתתפי האירוע. פרט מעניין ומשמעותי נוסף הוא - מספר ההזמנות שנשלחו לאורחי שר הביטחון גדל ב-230%, בה בשעה שמספר ההזמנות שנשלחו לצה"ל ירד בכ-20%.

המבקר קובע כי מדובר במספר רב של אורחים שלא ברור הקשר שלהם לאירוע. בשנת 2009 נשלחו כ-6,000 הזמנות זוגיות, שליש מהן לאורחי שר הביטחון, ועלות האירוע הסתכמה בכ-1.5 מיליון ₪. רשימת אורחי שר הביטחון כללה בין השאר, אנשי עסקים, עיתונאים, סופרים וחברי מפלגה.

המבקר מציין כי רשימת אורחי שר הביטחון נקבעת על ידי השר ורעייתו, עוזריו ויועציו ללא גורם מתאם ומרכז, עובדה שהובילה לרשימת הליקויים להתארך: לשכת שר הביטחון אינה מעבירה לאגף מבצעים לוגיסטיים ונכסים שבמשרד האחראי, כאמור, להדפסת ההזמנות ולהפצתן, רשימה אחת הכוללת את כל המוזמנים, אלא עוזרי השר ורמ"ט השר מעבירים רשימות חלקיות, המתעדכנות מספר פעמים עד האירוע. לחלק מהמוזמנים נשלחו במקביל מספר הזמנות לכתובות שונות, וחלק אחר של המוזמנים הוזמנו כאורחי השר, וגם קיבלו הזמנה נוספת בגין השתייכותם לאחת מהקבוצות האחרות המוזמנות.

עוד התברר בדו"ח המבקר כי במשרד הביטחון בכלל, לרבות בלשכת שר הביטחון, אין מסמך המגדיר את ייעודו של אירוע זה ובהמשך לכך את תוכנו. כמו כן, לא נקבע גורם אחראי על האירוע, מעבר לאחריות רמ"ט שר הביטחון בכל עניין הנוגע ללשכת השר ולא נקבעו כללים או אמות מידה, לא בנוגע לתמהיל המוזמנים, לא בנוגע למספר הכולל של המוזמנים ולא בנוגע למספר אורחי שר הביטחון. בהיעדר גורם מרכז, האירוע מתנהל על פי קביעות משתנות של שרי הביטחון ועוזריהם, ללא בקרה ושליטה ראויה על רשימת המוזמנים בכללותה.

המבקר קובע כי יש לתקן את רשימת הליקויים עוד לפני קבלת הפנים הקרובה שתתקיים השנה. "יש חשיבות שהנושא יתוקן לאלתר גם במהותו וגם בנראותו הציבורית", כותב המבקר.

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי שר הביטחון ברק כבר הודיע למבקר כי הוא פועל ליישום הליקויים שנחשפו בדוח. בפברואר 2010 הודיע שר הביטחון למבקר המדינה, כי הערות הביקורת מקובלות, וכי בעקבותיהן "בימים אלה אנו פועלים ליישום הלקחים על מנת ששליחת ההזמנות לקבלת הפנים במוצאי יום העצמאות התש"ע-2010, תבוצע בהתאם לכללים ברורים, תוך התייחסות לקבוצות המוזמנים, לתמהיל הנכון ולהיקפים השונים". עוד הוסיף שר הביטחון, כי "הוקמה ועדה מייעצת, העוסקת במכלול הסוגיות הנוגעות להיערכות לקבלת הפנים, כך שאירוע קבלת פנים המתקיים ברחבת משרד הביטחון במוצאי יום העצמאות, יוסיף להיות אירוע ממלכתי, חשוב, מרכזי מכובד".