אבנים
אבנים

לפני מספר ימים הוצגו למפקד פיקוד מרכז, אלוף אבי מזרחי, שני תחקירים על האירועים שאירעו בכפר ערק בורין ב-20 במרץ ובכביש הגישה לכפר עוורתא ב-21 במרץ, בהם נהרגו ככל הנראה ארבעה פלסטינים. עיקרי התחקירים יועברו לאישור הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, בימים הקרובים.



מתחקיר האירוע הראשון בכפר ערק בורין, עולה כי במהלך הפרת סדר אלימה השליכו פלסטינים אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה"ל שפעלו על מנת למנוע גלישת אירועי האלימות לכיוון היישוב ברכה הסמוך. במהלך הפעילות נכנס כוח בפיקוד סגן מפקד הגדוד על מנת לבצע מעצרים של מפירי סדר. שיירת כלי הרכב הצבאיים נתקלה בחסימת ציר שחייבה את הכוח לרדת מהרכב. מעדות הסמג"ד עולה כי בשלב זה , לאחר שקיבל את האישורים הנדרשים, ביצע ירי גומי לעבר מפרי הסדר וזיהה פגיעה בפלסטיני שלקח חלק באירוע. מאוחר יותר דווח על שני פלסטינים שנהרגו במהלך העימותים בכפר.  



ממסקנות צוות הבדיקה שאושרו על ידי מפקד פיקוד מרכז, אלוף אבי מזרחי, עולה כי ככל הנראה נפגעו פלסטינים מתחמושת חיה, אך בשל מגבלות אובייקטיביות לא הייתה אפשרות לבצע נתיחה שלאחר המוות ולכן לא ניתן לקבוע בוודאות שאכן נפגעו מירי חי של כוח צה"ל.



מפקד הפיקוד, אלוף אבי מזרחי, קבע בסיכום התחקיר כי הערכת המצב החטיבתית הייתה אמורה להביא לבחירת דרך פעולה אחרת מזאת שננקטה בכניסה לכפר. זהו אירועי מבצעי מיותר שתוצאותיו חמורות. בעקבות כך הנחה לחדד את ההיבטים המקצועיים הרלוונטיים להתמודדות עם הפרות סדר וכן לבחון אמצעים חדשים היכולים לסייע בטיפול באירועים מסוג זה בעתיד.

כזכור, באירוע זה הורה הפרקליט הצבאי הראשי לפתוח בחקירת המשטרה הצבאית החוקרת שנמצאת עדיין בעיצומה.



עוד הוצג בפני מפקד פיקוד המרכז תחקיר האירוע  בכביש הגישה לכפר עוורתא ב-21 במרץ 2010. מהתחקיר עולה כי כוח צה"ל ביצע בדיקה ביטחונית לשני פלסטינים חשודים  במהלכה החל אחד הפלסטינים להתנהג באופן מחשיד, קם ותקף את החייל בבקבוק. על פי תחקיר מפקד הפיקוד אחד החיילים שחש סכנה לחייו ביצע ירי לעבר הפלסטיני. פלסטיני שני שהיה במרחק מטרים ספורים התרומם והרים את ידו כשהוא אוחז בחפץ חד, פעולה שגרמה לחייל לחשוד בניסיון תקיפה נוסף. החייל ביצע ירי לעבר הפלסטיני ממנו נהרג.



מפקד הפיקוד, אלוף אבי מזרחי, קבע כי תוצאות האירוע קשות והבהיר כי הכוח יכול היה לפעול באופן מקצועי יותר ובכך להימנע מהצורך בירי. יחד עם זאת, קבע מפקד הפיקוד כי מרגע שהחייל הותקף על ידי הפלסטיני הראשון ולאור הסכנה שחש, הוא פעל כשורה ובהתאם לכללי הפתיחה באש. מפקד הפיקוד קבע כי הפלסטיני השני היה במרחק אשר היה מאפשר לנקוט בפעולה אחרת כדי לנטרלו. בהתאם לכך ישקול מפקד הפיקוד לנקוט במסקנות אישיות כלפי דרגי הפיקוד אשר היו מעורבים באירוע.



כאמור עיקרי התחקיר יועברו לאישור הרמטכ"ל בימים הקרובים ובמקביל חקירת המשטרה הצבאית החוקרת המתנהלת בנושא האירוע בערק בורין.