לנדאו
לנדאו

שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, קורא ביומן ערוץ 7 לפתוח מחדש את הסכמי המים מול הרשות הפלשתינית. זאת לנוכח התעקשותם, כלשונו, לקבל מאיתנו מים ולא לטהר את מי הביוב שלהם ובכך להביא לחלחולם למי התהום.

"הפלשתינים נוהגים בנוהל מוזר שבו אנחנו נותנים להם מים חיים ונקיים והם מחזירים לנו ביוב", אומר השר לנדאו המזכיר כי ראשית ההסכם ב-1995, ומאז התווספו לו סעיפים שלא הקלו עם ישראל ומנגד לא חייבו את הפלשתינים לעמוד בסטנדרט כלשהו של טיהור שופכין. "אנחנו מספקים להם את מלוא כמות המים והם מסרבים לטהר ולנקות את המים. הם אפילו מתעקשים לסרב להשתמש בעתיד במי קולחין לחקלאות. הביוב שלהם מוזרם לאקוויפר ומזהם אותו".

לנוכח כל זאת קובע השר לנדאו כי לא ניתן להמשיך במתכונת הנוכחית "אנחנו נספק מים לבקשות נוספות בתנאי שיהיה קשור בפרויקט טיהור". לדבריו אין מנוס מלהעלות את הנושא מחדש לדיון ולפתוח את ההסכמות שהתקבלו עד כה לדיון מחודש.

להערכתו של השר לנדאו דבריו אלה תואמים את עמדות ראש הממשלה. באשר לטענות שהושמעו מארגון 'אדם טבע ודין' ולפיהן ההחלטה למנוע העברת מים לרש"פ כל עוד לא יוסכם על מתכונת טיהור השפכים, היא החלטה לא מוצדקת ולא מקובלת, אומר השר לנדאו כי הוא תמה על דבריהם אלו, כיוון שבאופן טבעי היה מצפה שמזה שש שנים יטענו הם עצמם את הטענות נגד ההזנחה הסביבתית שבה נוקטת הרש"פ, ועל כן לא אליו יש לבוא בטענות של פוליטיזציה סביבתית אלא אליהם, שהעדיפו לשתוק במקום לתקוף את הפלשתינים על התנהלותם.

עם זאת מצדיק השר לנדאו את טענת 'אדם טבע ודין' ולפיה בסיסי צה"ל גם הם אינם מוסדרים וגם השפכים שלהם מזהמים את מי התהום. לדבריו גם כאן יש לפעול באופן נחרץ וברור כדי להגיע לפתרון ראוי ומהיר.

בהקשר זה של יחסי ישראל והפלשתינים נשאל השר לנדאו כיצד הוא רואה את מדיניות העברת הציוד ההומאניטארי לעזה, כמו גם מתן האפשרות להעביר כסף במזומן מרמאללה לעזה, כסף שבו עושה החמאס שימוש לרכישת אמל"ח המופנה כלפי ישראל. "אנחנו אויבים או ידידים?", שאלנו את השר והוא השיב ש"אנחנו אויבים הנוהגים עם אויבנו כמו עם ידידים, והם מנצלים זאת נגדנו".

באשר למדיניות העברת הכספים לעזה, מציין לנדאו כי במבנה הקואליציוני הנוכחי קיימים לא מעט נושאים המצויים במחלוקת פנים ממשלתית. "יש בינינו ויכוחים", הוא אומר ומוסיף "חלק מהמהלכים מול הרש"פ צריכים להיבחן מחדש".

"בגללנו ממשל אבו מאזן מחזיק מעמד, אנחנו אלה שמאפשרים לו כלכלה פורחת והוא מחרים אותנו ותוקף אותנו בכל הזדמנות", אומר לנדאו, ומשעולה גם סוגיית התנהלותו של סלאם פיאד המנצל כל הזדמנות כדי לשרוף סחורה ישראלית ומנגד זוכה לתמיכה מוזרה של מדינת ישראל, אומר השר לנדאו כי "אין לי אלא להסכים לטענות".