עומדים על זכויותיהם
עומדים על זכויותיהםפלאש 90

יוזמה צעירה חדשה יוצאת מחיפה ובכוונתה להגיע אל כלל התלמידים בארץ עוד טרם פרוץ החופש הגדול – ליידע תלמידים בזכויות העבודה שלהם. שלום חלפון, מדריך בוגר בתיכון חיפאי, סיפר ביומן ערוץ 7 על המהלך אותו יזמו שניים מחניכיו ואותו הוא מקדם יחד איתם.

חלפון מספר שראשית היוזמה בקיומם של כינוסים בית ספריים שמטרתם להעלות את המודעות לצרכי החלש ולזכויות העובד. בין השאר הפיצו כרזות, הציגו מצגות, קיימו דיונים על הנושא ואף החליפו את המנקים בבית הספר כדי להתנסות בעמל כפיים משמעותי.

"המטרה המרכזית כעת היא להעלות את הנושא. הבעיה המרכזית היא שמעסיקים יודעים שקל לנצל בני נוער שלא מודעים לזכויות שלהם, והם לא יתלוננו כי הם לא יודעים שאפשר להתלונן ואיפה אפשר להתלונן", אומר חלפון המציג דוגמאות למציאות הקשה של נוער עובד: "התשלום נמוך. יש הלנות שכר. אומרים להם אחרי שבוע עבודה שזו הייתה תקופת התלמדות ולא משלמים על זה ועוד. זו תופעה גורפת בחברה", הוא קובע ומוסיף: "54% מבני הנוער מתלוננים על תנאי העסקה ירודים, אבל אנחנו בטוחים שהמספרים גבוהים יותר כי לא כולם מתלוננים".

על תופעה נוספת מספר חלפון: "בני נוער לא רוצים להתלונן כי הם אומרים שהבוס הוא כמו אח בשבילם". הוא מזכיר גם את החשש שמעסיקים יעדיפו לדחות נער המבקש לעמוד על זכויותיו. "לכן דרושה עבודה בכל מקומות העבודה ובבתי הספר".

לדבריו יש ניסיון לאגד תלמידים מכמה בתי ספר ברחבי הארץ, אולם יוזמה שכזו נתקלת בחששות רבים ובקושי לגבש שיתוף פעולה. כעת הוא מקווה שמבית הספר בו הוא מדריך בחיפה תצא לפחות בשורת המודעות אל שאר חלקי הארץ.