ברק באוגדת עזה
ברק באוגדת עזהצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
הצלחה לא מבוטלת לחבר האופוזיציה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), בועדת הכספים. היום הוא הצליח למנוע, בפעם החמישית ברציפות, העברת תקציב שנועד לטובת גיוס עוד 44 פקחי הקפאה נוספים במנהל האזרחי. גם הופעתו של מתאם הפעולות בשטחים, האלוף איתן דנגוט, ופנייתו אל חברי הועדה, וביניהם חברי קואליציה, לא צלחה: רוב חברי ועדת הכספים הצביעו נגד העברת התקציב לפקחים, למורת רוחו הלא מוסתרת של היו"ר גפני.

בתחילה היה נראה שהסבריו של האלוף דנגוט מצליחים לשכנע את חברי הועדה לתמוך בהעברה. האלוף ציין כי המילה "פקחים" מטעה מאחר ומחצית מהתקנים כלל אינם מיועדים לטובת פיקוח אלא לטובת אגפים אחרים במנהל האזרחי, ביניהן צוותי בדיקת קו כחול וצוותי סקר אדמות. הוא גם ציין כי 15 פקחים כבר גויסו בעבר באישור ועדת הכספים אך יש צורך לחדש את התקן שלהם והם נכללים ברשימת 44 שנמצאת עכשיו בדיון.

ואז הטיל ח"כ אריאל את הפצצה. הוא ביקש את רשות הדיבור ואמר כי "אישיות בכירה מאוד מאוד בממשל הישראלי", כלשונו, דיברה איתו ומסרה לו כי שר הביטחון ברק מתנה את החלטתו בבג"ץ חרשה והיובל בהעברת התקציב של הפקחים. במילים אחרות: רק אם יועבר התקציב לתוספת פקחי הקפאה – ברק יפעל להכשרת השכונות ע"י עריכת סקר קרקעות.

"זו בושה וחרפה!", זעם אריאל. "לקשר בין עתידם של בתי משפחות חללי צה"ל ובין תוספת פקחים – מי מעלה זאת בדעתו?!"

הוא הוסיף וסיפר על הריסת הבתים אתמול בשבי שומרון: "ראש מועצת שומרון, גרשון מסיקה, שלח היום מכתב בו כתב כי הריסת הבתים נעשתה למרות שהבתים אושרו בתחילה ורק לאחרונה החליט המנהל לעצור את בנייתם. הקבלן אכן עצר את העבודות לאור החלטת המנהל, אך כנראה שלשר ברק זה לא הספיק והוא הורה להרוס אותם עד היסוד. לאור ההשתמשות הפוליטית הבוטה במנהל האזרחי, אני קורא לא לאשר את העברת הכספים".

בעקבות דברי אריאל, גם חברי כנסת שבתחילה תמכו בהעברה, נסוגו מהסכמתם. יעקב אדרי (קדימה) היה הראשון שדרש לזמן לוועדה את שר הביטחון כדי שיסביר את הדברים. חברי כנסת נוספים הצטרפו לבקשה זו: דני דנון, ציון פיניאן, מירי רגב, דודו רותם, אלכס מילר, אורי אורבך ואמנון כהן.

לאחר שראה שרוב חברי הועדה לא יאפשרו להעביר את ההצעה, הוריד היו"ר גפני את נושא תקציב הפקחים מסדר היום וקרא, בשם הועדה, לשר הביטחון להופיע בה בפעם הבאה שהנושא יעלה.

אם תקציב הפקחים שעוכב לא היה מספיק, אריאל ביקש מהיו"ר גפני לעכב סכום נוסף של 750 מיליון שנועד למשרד הביטחון, בטענה שהסכום מותנה בכינוס של הועדה המשותפת לתקציב הביטחון בה הוא חבר. "מאחר והועדה לא התכנסה כבר תקופה ארוכה, ויש לחשוש שיש סיבה פוליטית לדבר, אני מבקש לעכב את הסכום לשבוע". היו"ר גפני נעתר לבקשה וגם תקציב זה יעלה לדיון חוזר בשבוע הבא.