אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

בדו"ח המתפרסם היום תוקף מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, את התנהלות משרדי הבריאות והרווחה בסוגיית ההגנה על עובדי ציבור מאלימות.

המבקר קובע כי "משרדי הבריאות והרווחה אינם פועלים במידה הראויה כדי להבטיח הגנה לעובדים במערכות הבריאות והרווחה המשרתים את הציבור וחשופים לאלימות בעבודתם ולהכשירם להתמודדות עם אירועי אלימות".

המבקר מותח ביקורת גם על התנהלות המשטרה בסוגיה זו וקובע כי "המשטרה אינה ממצה כראוי את ההליכים כנגד החשודים בתקיפות".

לדברי המבקר לנוכח מציאות כושלת זו של הרשויות "עובדים ממעטים לדווח להנהלות המשרדים על אירועי אלימות שחוו וממעטים להתלונן במשטרה בגין אירועים מסוג זה, בין היתר משום שהם סבורים שתלונתם לא תטופל כיאות".

בהמלצותיו קובע המבקר כי "על משרד הבריאות ומשרד הרווחה לפעול להטמעת חשיבות הדיווח על אירועי אלימות בקרב העובדים; ליצור בסיס נתונים מלא ואמין למידע על היקף האלימות ומאפייניה, שיוכל לשמש בסיס לתכנית יעילה לצמצום התופעה; לבקר את פעילותן של הוועדות המוסדיות והמחוזיות לטיפול באלימות; להסדיר את אבטחתם של העובדים במוסדותיהם; וכן להסדיר את קיומן של השתלמויות שוטפות למניעת אלימות המיועדות לצוותים המקצועיים הנותנים שירות לאוכלוסייה וחשופים לאלימות".

באשר להתנהלות המשטרה קובע לינדנשטראוס כי עליה "לוודא את יישומן של מדיניותה והוראותיה לגבי עברות של תקיפת עובד ציבור, ובכלל זה מתן עדיפות גבוהה לטיפול בתלונות על עברות אלו, מיצוי הליכי החקירה והבטחה שסגירת התיקים הללו בעילה של חוסר עניין לציבור תיעשה רק כשהדבר נחוץ ובידי הגורמים המוסמכים לכך. כמו כן עליה למצות את האפשרויות המוקנות לה לשחרר חשודים בתנאים שיגבירו את ביטחונם של עובדי הציבור".