ועדת הכלכלה: לא לפתוח את כביש 443

ועדת הכלכלה דנה בפתיחת כביש 443 לפלסטינים והודיעה כי אין לפתוח את הכביש עד להשלמת סידורי הביטחון, "אין לסכן את הנוסעים".

אורנית עצר וחזקי ברוך , י"א בסיון תש"ע

כביש 443
כביש 443
פלאש 90

ועדת הכלכלה דנה היום (שני) בהיערכות לפתיחת כביש 443 לתנועת פלסטינים. מרבית הח"כים שהשתתפו בדיון התריעו על סכנת חיים בפתיחת הכביש ועל העומס שיווצר בכביש מספר 1 לירושלים.

בפתח הדיון סא"ל במיל' אהרון צברי ממשרד הביטחון נתן סקירה לועדה בה פירט את נקודות הבידוק החדשות. במסגרת ההיערכות תתאפשר עלייה וירידה של כלי רכב לכביש 443 באזור הכפרים בית סירא ובית עור אל-פוקא, ממערב לרמאללה, בכפוף לבידוק ביטחוני. בנוסף, תתאפשר ירידה מהכביש באזור הכפרים ח'רבת אל מצבח  וא-טירה, הממוקמים אף הם מערבית לרמאללה.

כמו כן, יוקם מעבר באזור צומת "מחנה עופר" על מנת לאפשר תנועת כלי רכב פלסטינים לאורך הכביש, תוך ביצוע בידוק ביטחוני לכלל הנוסעים בכביש. סא"ל צברי ציין כי תוך חצי שנה עד שמונה חודשים ייבנו במעבר עופר שישה נתיבים על מנת לאפשר תנועה זורמת. הוא אף הבהיר לשאלת ח"כים כי מחסום עטרות לא יפונה אך לא יאוייש.

ח"כ מנחם מוזס העלה את הסכנה של יידוי אבנים מתוך רכב נוסע.  ח"כ יריב לוין התריע על העומס הצפוי בתנועה ואמר כי אם לא מספיקים לבנות שש נקודות בידוק אז שיודיעו שלא עומדים בזמנים ולא יפתחו את הכביש.

ח"כ יעקב כ"ץ קרא לבית המשפט העליון לא לדון בנושאים שאינו בקיא בהם, "אני מבקש שבמידה ויהיו אירועים פח"עים שנשיאת בית המשפט העליון תישא באחריות ותלך הביתה", הוסיף.

ח"כ משה מטלון אמר כי "החלטת הבג"צ מוטעה ומטעה, הם לא לקחו בחשבון את כביש מספר אחד, נגיע לירושלים כמו עיר במצור כי בפועל רוב הישראלים לא יסעו בכביש 443". הוא הוסיף כי החלטת הבג"צ תגבה חיי אדם ישראלים.

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, אמר כי יש לעשות תכנון אמיתי לכביש ולא תכנון בשלוף, "הצבא צריך לבקש דחייה של כמה חודשים כדי לתכנן בצורה מסודרת. השופטים אפילו לא סיירו בשטח", הדגיש.

ח"כ גדעון עזרא אמר "ב-28 לחודש הכביש יפתח ואל לנו כחברי כנסת לבוא ולהגיד - הכביש הפך להיות יותר מסוכן".

יו"ר מועצת מטה בנימין, אבי רואה, אמר "יש פה ראייה צרה, יש פגיעה מתמדת במרקם החים של היהודים בארץ ישראל בכלל. בג"צ יגיע לגבולות 67 והוא לא מסתיר את זה ועל בסיס זה הוא פועל. בית המשפט העליון קובע שיש פגיעה בלתי מידתית בזכויות הפלסטינים שייצרו עבורם כבישים ובמקביל פוגעים בתנועה של היהודים כמו במעבר מכביש 60 לכיוון עטרות, פוגעים בעשרות אלפי מתיישבים ולא נותנים להם לעבור".

חבר הכנסת אורי מקלב הזכיר כי פיגועים רבים נעשו בירי מרכב חולף, "נוצר מצב שמחבל יכול להיצמד לרכב, לירות מטווח אפס, יש לו ארבע יציאות והוא יכול לברוח אחרי 200 מטר ללא כל בדיקה".

יו"ר הועדה ח"כ אופיר אקוניס הודיע בתום הדיון כי "לאור כך שלא הושלמו כל סידורי הביטחון והתחבורה בכביש הועדה פונה בדחיפות לרה"מ על מנת שינחה לא לפתוח את הכביש עד להשלמת כל סידורי התחבורה והביטחון. הועדה קוראת לפנות לבג"צ על מנת לדחות את ביצוע החלטתו ולמנוע את נזק הצפוי בעתיד לנוסעים בכביש".