נקודת מפנה 4
נקודת מפנה 4דובר צה"ל

תרגיל העורף הלאומי, "נקודת מפנה 4" הסתיים בהצלחה. התרגיל התקיים בשיתוף צה"ל ופיקוד העורף עם רשות החירום הלאומית (רח"ל), הרשויות המקומיות, משרדי ממשלה שונים, ארגוני הביטחון וההצלה, מערכת החינוך וגופים ציבוריים ופרטיים.

 מטרת התרגיל היתה לשפר את ההיערכות והמענה ברמה הלאומית והמערכתית להתגוננות העורף בחירום, המבוססים על תיאום בין-ארגוני ופעולה משולבת.  במהלך התרגיל, הובאו לכדי ישום לקחי תרגילים פיקודיים קודמים, לקחי מלחמת לבנון השנייה ולקחי מבצע עופרת יצוקה.

התרגיל נקבע מראש על פי גרף האימונים השנתי ובמסגרת תוכנית האימונים הסדירה. בצה"ל מתקיימת פעילות אימונים והכשרות שוטפת בכל היחידות והגזרות, במתארים שונים, מהפרט ועד לרמת האוגדה, הפיקוד והמטכ"ל.

במסגרת התרגיל שולבו תרגולי מטות ותרגילי שטח במתארים שונים, שהופעלו על-ידי רשות החירום הלאומית ופיקוד העורף. בתרגיל השתתפו 253 רשויות מקומיות שתרגלו בעזרת קציני הקישור לרשויות של פיקוד העורף מגוון תרחישי חירום. במהלך התרגיל בוצעו 76 תרגילי שטח ברחבי הארץ מיום שלישי ועד היום, במתארים קונבנציונאליים ובלתי קונבנציונאליים. כמו כן, בתרגיל השתתפו מערכת החינוך, הבריאות והרווחה כמו כל משרדי הממשלה והתחומים להם הם אחראיים בנוסף, תורגלו מפעלים, בתי חולים, מתקנים חיוניים ואתרים אסטרטגיים.

900 צופרים נוספו מהשנה שעברה



תרגיל "נקודת מפנה 4" כלל 12 ניסויי צפירה, מתוכם אחת ארצית, על בסיס הנתונים שנאספו, יבוצעו ההתקנות והתיקונים של הצופרים התקולים בחודשים הקרובים. בתרגיל הופעל מערך הצפירה על בסיס כ- 2600 צופרים, מתוכם ב- 95 צופרים נתגלו תקלות. בשנה שחלפה מאז תרגיל העורף הלאומי, "נקודת מפנה 3", התקינו צוותי פיקוד העורף למעלה מ- 900 צופרים.

בשמונת תחנות חלוקת ערכות המגן בזמן התרגיל, חולקו למעלה מ- 27,000 ערכות מגן לציבור. פיקוד העורף שב ומבהיר כי חלוקת ערכות המגן באמצעות חברת דואר ישראל נמשכת במרכזי החלוקה: אשדוד, ראשל"צ ורמת-גן וכי ניתן להזמין את ערכות המגן בעלות של 25 ₪ בלבד לבית אב בטלפון 171.

במסגרת התרגיל, פנו למעלה מ- 15,000 אזרחים למרכז המידע של פיקוד העורף ונענו בנושאים כגון: דיווח על תקלות בנושא מערכת ההתרעה, מידע בנושא ערכות המגן ומידע בנושא תרגילי השטח. כמו כן תורגלו מסבירי הפיקוד בחירום ואולפן השידור בפיקוד העורף לשעת חירום.

התרגילים והאימונים - מצירי העשייה המרכזיים של צה"ל



ראש המטה הכללי, רא"ל גבי אשכנזי, ביקר במוקדי התרגיל השונים והשתתף בהערכות מצב במפקדת פיקוד העורף. שר הביטחון, מר אהוד ברק וסגנו מר מתן וילנאי ביקרו בתרגיל, שמעו סקירות על מהלכו וניהלו הערכות מצב בראשותם. במהלך התרגיל אמר הרמטכ"ל כי התרגילים והאימונים הם מצירי העשייה המרכזיים של צה"ל לשיפור המוכנות ועמד על מרכזיותו של פיקוד העורף בזירת המלחמה.

 מפקד פיקוד העורף, אלוף יאיר גולן, הביע את הערכתו הרבה על אופן התפקוד של הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה על ההירתמות, ההכנות הרציניות לתרגיל והביצוע המוצלח. כמו כן, הודה היום לאלפי אנשי המילואים של פקע"ר שהתייצבו לתרגיל וביצעו את מלאכתם נאמנה.