כנס "תורה ומדע במבט עתידי" שנערך אתמול לרגל השקת הכרך ה-30 של כתב העת התורני "תחומין" מהווה הזדמנות להצצה אל מאחורי הקלעים של מפעל חשוב זה. הרב ישראל רוזן, מיסד מכון צומת ועורכו של כתב העת מסביר בראיון לערוץ 7, כי "מדובר בכרך שנתי, היוצא מידי שלושים שנה ומכנס עשרות מאמרים על כל תחומי החיים ממבט הלכתי. זאת לא תמיד התייחסות מוסכמת, מדובר בנושאים המהווים לעיתים נקודות מחלוקת, אולם יש כאן מסר לפיו התורה מתרבה, התורה מפכה והיא פרה ורבה".

הרב רוזן מציין, כי בכרכי תחומין השונים, "אנחנו מניחים במה דינאמית שעוסקת בשאלות ובהפריית הדיון ההלכתי. כמעט כל נושא שנזכיר בא לידי ביטוי. בכרך החדש ניתן למצוא למשל עיסוק ב"דובר צה"ל", ובשאלה האם מי שעוסק במלאכת ההסברה מה מותר לו ומה אסור לו לעשות בשבת. התפיסה העומדת בבסיס תפיסתו של כותב המאמר אשר עסק בדברים במסגרת הרבנות הצבאית הראשית, היא שההסברה היא חלק מהמלחמה וכי התפיסות של פיקוח נפש בכל מה שנוגע לתחום הציבורי הצבאי חורגות מעבר לתפיסות של פיקוח נפש בהיבט הפרטי, כגון במקרה של חולה שישי בו סכנה".

הרב מסייג אמנם את הדברים, ומציין כי אין מדובר בהיתרים גורפים ובניסוח של כללים מוחלטים, אולם לדבריו, "כל המשיבים וביניהם הרב נחום רבינוביץ', ראש הישיבה במעלה אדומים, הרב דב ליאור, רבה של קרית ארבע, הרב שלמה לוי ורבנים נוספים הולכים לקראת השואל, וזאת מתוך תפיסתה של הציונות הדתית לפיה קיום מדינה וצבא זה הכרחי ועל כן אפשר להתיר פעולות מסוימות בגדרים מסויימים".

הרב רוזן ממשיך וסוקר את נושאי הכרך האחרון, ומציין כי למשל בתחום המשפט ישנו בכרך האחרון מאמר מהפכני של הרב אשר וייס בנוגע להיתר לפנות לערכאות בשאלות מסוימות, מדובר בנושא של תביעה על רשלנות רפואית. מדובר אמנם בהיתר מסוייג ומצומצם הנוגע לשאלה מסויימת, אולם הנושאים בהם התשובה דנה הם רחבים יותר ומעניינים מאוד.