בן דרור ימיני
בן דרור ימיניערוץ 23

העיתונאי והמשפטן בן דרור ימיני, מזהיר כי החלטת בג"ץ בעניין העיר עמנואל היא רק הסיפתח בהתערבות הבוטה של בית המשפט העליון בסוגיות פוליטיות וציבוריות. 

לדבריו השלב הבא יהיה ביטול חוק האזרחות והחזרת זכות השיבה לפלסטינים, "קודם כל לפני הכול אני חייב לומר שהחלטה של בית משפט צריכים לקיים ואם צריך לאכוף אותה אני מוכן להצטרף לצוות האוכפים. אבל לגופו של דבר מה שקרה פה עם פסק הדין לגבי עמנואל היה החלטה שגויה חסרת תקדים ואני מקווה שהם ישנו את פסק הדין, לא הייתה פה שום גזענות חרדית אשכנזית, כל מי שהיה שם יודע שיש במסלול החסידי שלהם עשרים ושבעה אחוזים בנות ספרדיות, ואחוז כזה גדול הוא לא עלה תאנה, בכל מוסד אחר במדינת ישראל כולל במוסדות החינוכיים יש ייצוג מזרחי נמוך יותר, האם בבתי הספר לאומנויות יש יותר ייצוג למזרחיים, האם בבית המשפט העליון יש יותר ייצוג, על מה הם מדברים". 

לדבריו הגיע הזמן למנוע מבית המשפט העליון לעסוק בנושאים ציבוריים ופוליטיים, "כשאנחנו מדברים על בית המשפט העליון, צריך להפריד בין שני בתי משפט, יש לנו בית משפט עליון מקצועי, עם הרכב מעולה מטובי המשפטנים בישראל, אבל ברגע שהוא הופך לבית משפט חוקתי, ההרכב שלו לא מתאים כי בנושאים חוקתיים או פוליטיים צריך להיות הרכב שופטים ייצוגי שישקף את מגוון הדעות שיש במדינה, כפי שיש בקנדה, צרפת ובמקומות נוספים שם הבחירה של ההרכב היא על בסיס פוליטי, לצערי אצלנו זה הרכב שלא מתאים לדון בנושאים חוקתיים, בעבר ניסו להקים בית משפט לחוקה ועוד הנשיא דאז השופט אהרון ברק אמר שצריך להרוג את הג'וק הזה כשהוא עוד קטן". 

בן דרור ימיני אומר שלבית המשפט העליון במתכונתו הנוכחית אסור לדון בנושאים ציבוריים, "צריכה להיות הפרדה בין נושאים משפטים לנושאים פוליטיים וציבוריים שבהם צריך לדון בית משפט לחוקה, הרכב בית המשפט העליון כיום שהוא קרוב מאוד למפלגת מרץ לא יכול לדון בנושאים כאלה". 

הוא מזהיר שהבג"ץ על העיר עמנואל היה רק הסיפתח לשערורייה הבאה של בית המשפט העליון, "הסערה הבאה היא חוק האזרחות, כבר בדיון הקודם של ארגון עדאללה נגד המדינה, היה רוב של השופטים לפסילת החוק, משמעות הדבר היא התרת זכות השיבה באמצעות נישואין, ככל הנראה על פי הסימנים יהיה רוב לפסילת החוק הזה, וזו תהייה חציית כל הקווים האדומים, כי השופטים של העליון בעצם יחליטו על מתן זכות השיבה. הדיונים האלה מתקיימים עכשיו בבג"ץ וככל הנראה זה מה שהולך לקרות וזה יהיה חמור יותר מהסיפור של השבוע האחרון ואם הם אכן יחליטו לבטל את חוק האזרחות ואני מתפלל שזה לא יקרה לטובת כולנו, לטובת שלטון החוק ולטובת מדינת ישראל זה עלול להיות משהו עם השלכות קשות מאוד".