הרב יהודה עמיטל נפטר
הרב יהודה עמיטל נפטר

"כך מסתיימות תקופות. העם היהודי עבר ב-3,000 שנותיו זעזועים לטוב ולרע. יציאת מצרים, חורבן בית המקדש גירוש ספרד ועוד. היו אלו דברים בעוצמות שברור שיד ה' פעלה אותם", פותח את דבריו הרב יעקב מדן כשהוא מספיד את מייסד הישיבה בהר עציון, הרב יהודה עמיטל.

"תפקידנו כעם היה בשאלה איך להכיל זאת. איך להמשיך את השיח עם הקב"ה, את האמונה בו, ואיך לעצב את התורה שבעל-פה לדורות שאחרי...רק מנהיגים אמיתיים חדורי עצמת אמונה בה' ותחושת שליחות לאומית יכלו לעצב זאת. השמדת יהדות אירופה הייתה תאונת 'שאסי' ביחסים בין עם ישראל לקב"ה. מעטים הטכנאים והפחחים שקמו, בלא התאמה ביניהם, להשיב את מכונת האמונה והשיח עם הקב"ה אך דרך אפשרית. מגדוליהם, מענקיהם היה מורנו הרב עמיטל", אמר הרב מדן.

"הקמת מדינת ישראל הייתה זעזוע גדול מאוד (חיובי!) במערכת היחסים והשיח בין עם ישראל לקב"ה. מורנו הרב עמיטל היה מגדולי האדריכלים של עיצוב התורה שבעל-פה והאמונה בה' בעקבות זעזוע זה. הקשר בין תורה אמיתית הנאמנת נאמנות גמורה להלכה, למוסר, לרגש הטבעי, למדע, לתרבות, למדינה, לצבא ולחילוניות היום הוא ברור. זה לא היה ברור לפני דור. מורנו הרב עמיטל היה מאדריכלי בניית הגשר הזה. תורתו תילמד במשך דורות רבים", אמר הרב מדן.

תנועת מימד: הרב עמיטל היה מנהיג ופורץ דרך

תנועת מימד פרסמה מודעת אבל על לכתו של מנהיגה ומייסדה – הרב יהודה עמיטל, "הרב מיכאל מלכיאור, ותנועת מימד כולה, אבלה עם פטירתו של מנהיג ומייסד התנועה, הרב יהודה עמיטל. הרב עמיטל היה מנהיג ופורץ דרך בציבוריות הישראלית. פעולותיו כולן, התורניות והציבוריות,  מוכוונות היו למטרת קידוש שם שמיים".

עוד כתבו, "גם כאשר שילם הרב עמיטל מחיר כבד על דעותיו, המשיך להיאבק על שאיפתו לשלום, לצדק חברתי ולחיבור של כל יהודי לזהות יהודית, יהא אורח חייו אשר יהא, כמטרה מרכזית בדורנו.

הרב עמיטל נשא מסר צלול וברור על דרכה הרחבה של התורה. מסר שעובר כחוט מקשר החל משנות ילדותו וצעירותו כניצול שואה, דרך איבוד רבים מתלמידיו במלחמת יום הכיפורים, ועד ליסוד ולפיתוחה של תנועת מימד.

תנועת מימד מחויבת כלפי עתיד המדינה והעם להמשיך בדרכו".

ישיבות ההסדר: דמותו הכריזמטית של הרב עמיטל תיזכר תמיד

איגוד ישיבות ההסדר מבכה את פטירתו של זקן ראשי ישיבות ההסדר הרב יהודה עמיטל.

הרב חיים דרוקמן, חבר הנהלת איגוד ישיבות ההסדר וראש ישיבת אור-עציון אמר הבוקר, "הרב עמיטל הקים את ישיבת הר עציון בגוש עציון לאחר מלחמת ששת הימים וגידל אלפים רבים של תלמידים. עוד בהיותו רב צעיר בישיבה ברחובות הגה יחד עם חותנו הרב צבי יהודה מלצר את הרעיון של שילוב תלמידי ישיבה בצה"ל במסגרת המשלבת תקופת לימודים בישיבה ותקופת שירות צבאי בצה"ל. דמותו הכריזמטית והאהובה של הרב עמיטל תיזכר תמיד על ידי תלמידיו וידידיו הרבים".

נשיא המדינה: אבד לעם היהודי מורה גדול ואיש שמצפונו הובילו בשבילי החכמה

נשיא המדינה שיגר הבוקר מכתב תנחומים למשפחתו של הרב יהודה עמיטל שהלך לעולמו. מצורפים דברי הספד עם מותו של הרב.  

"משפחה יקרה,



עם פטירתו של הרב יהודה עמיטל, אבד לעם היהודי מורה גדול ואיש שמצפונו הובילו בשבילי החכמה.



הרב עמיטל היה אוהב אדם כפי שבא לידי ביטוי בספרו "והארץ נתן לבני אדם". קדושת התורה, קדושת האדם ואהבת הארץ היוו את ה"מעלות שעלו ממעמקיו".



הרב עמיטל היה למופת בעיני העם ומנהיג שזכה לאמונו המלא בכל אשר פנה - כחייל בחטיבה 7, כראש ישיבה, כשר בישראל, כמנהיג מדיני.



עמקי הגותו ויושר דרכו עשו אותו גם כמאחד גדול בעם מפוצל. נזכור אותו באהבה, בהוקרה ונכבד את מורשתו הייחודית כראוי".

שר הביטחון: הרב עמיטל חינך לאהבת ישראל ולשירות בצה"ל

שר הביטחון, אהוד ברק, מביע צער כבד על פטירתו של הרב יהודה עמיטל, מייסד תנועת מימד, לשעבר שר בממשלת ישראל וראש ישיבת ההסדר הר עציון.

שר הביטחון אמר, "הרב עמיטל היה פורץ דרך, שחינך את אלפי תלמידיו לאהבת ישראל, שירות בצה"ל וחינוך ערכי וציוני. הוא הקים ישיבת הסדר מפוארת, וניחן בפתיחות ובסובלנות מופלאים לדעות השונות ולערכים המגוונים בעם ישראל. איש מסורת, ציוני ומורה דגול. יהי זכרו ברוך".

יו"ר הבית היהודי השר דניאל הרשקוביץ אמר, "תחסר לנו דמותו של הרב יהודה עמיטל, שהוביל בדרכו ישיבת הסדר מפוארת וזרם חשוב בציונות הדתית".

ח"כ אלקין: עם ישראל איבד מנהיג דגול שחינך לאחדות העם

ח"כ זאב אלקין, יו"ר הקואליציה, ומבוגרי ישיבת הר עציון אמר, "עם ישראל בכלל והמחנה הציוני דתי בפרט, איבדו מנהיג דגול שהקים ובנה את אחד ממוסדות החינוך המפוארים ביותר במדינת ישראל".

"הרב עמיטל תמיד ידע לחנך את תלמידיו לנאמנות מוחלטת לערכי תורת ישראל ואחדות העם שהיא מעל הכול. כאחד מבוגרי ישיבת הר עציון אנסה להמשיך ללכת בדרך זו כפי שמיישמים אותה בגאון בוגרי ישיבה בכל תחומי החיים במדינת ישראל", הוסיף ח"כ אלקין.