חממות בבקעה
חממות בבקעהחגי הוברמן

נציגם בכנסת של הרבה חקלאים, חבר הכנסת שי חרמש, איש 'קדימה', קיים באחרונה ביקור בישובי בקעת הירדן וצפון ים המלח ובו התוודע למצוקתם של החקלאים מול החרם הפלשתיני.

ביומן ערוץ 7 הוא מזכיר שמדובר בחקלאים שאת עיקר התוצרת שלהם ייעדו ברובו כמדי שנה לאוכלוסיה הפלשתינית, ובהיות הסחורה בעלת חיי מדף קצרים מצוקתם גוברת.

עוד הוא מציין כי עם חסימת השוק הפלשתיני לקליטת התוצרת אין בידם ברירה אלא להעביר את הסחורה לשוק הישראלי ולהתחרות בחבריהם שתוצרתם משווקת בו באופן קבוע ובכך ולהוביל להורדת מחירים ועודף תוצרת. בכך, מסביר חרמש, פוגע החרם הפלשתיני באופן ישיר גם בחקלאי פנים הארץ.

"החרם הזה הוא מהלך שאינו עולה בשום קנה עם ניסיון כן למו"מ בידיים נקיות", אומר חבר הכנסת חרמש המזכיר כי גם בימים מתוחים מאוד של אינתיפאדה קלט השוק הפלשתיני את התוצרת החקלאית של יישובי בקעת הירדן וצפון ים המלח, ועל כן מתחדדת התחושה הקשה שדווקא בימים בהם מנסה ממשלת ישראל לייצר קו שיחות עקיף מתנהלת הרש"פ באופן פוגעני שכזה.

לטעמו של חבר הכנסת חרמש קיימים די מנופים שממשלת ישראל יכולה להפעיל כדי לאלץ את הרש"פ לשנות את מדיניותה זו ולבטל את החרם המדובר. אחד המנופים הוא צמצום היקף ההיתרים לפועלים פלשתיניים. עם זאת הוא אינו מקבל את הצעתו של חבר הכנסת אריאל לפגוע בהעברת המע"מ לפלשתינים כיוון שמדובר לדבריו בהסכם שנחתם. הוא עצמו מזכיר את העובדה שהפלשתינים מפרים בעצמם את ההסכמים, אך למרות זאת הוא אינו מקבל את הדרך הזו אותה מציע ח"כ אריאל. לפי שעה הוא גם אינו מקבל את ההצעה להפסיק את העברת הכספים שישראל מעבירה לרש"פ מעבר לחובות המוטלות עליה על פי הסכם פריז, העברות של מאות מיליוני שקלים כפי שנחשף בועדת הכספים של הכנסת בשבוע שעבר.

על מצוקתם זו של סוחרי בקעת הירדן שיגר חבר הכנסת חרמש מכתב לראש הממשלה ובמענה נמסר לו כי העניין ידוע ומטופל.

באופן טבעי גלשה השיחה עם חבר הכנסת חרמש לאפשרות שמדיניות הרש"פ המובילה החרמה דווקא בתקופת מו"מ מדיני, ודווקא נגד מי שמספק להם תוצרת חקלאית כדי להוכיח שעבור הרש"פ בקעת הירדן כמוה כיצהר ואיתמר, ודרישתם נותרה ברורה וחד משמעית – פינוי השטח כולו עד הגרגר האחרון ללא כל פריבילגיה ליישובי וקיבוצי הבקעה. חרמש נותר איתן בעמדתו ולפיה קיים הבדל בין יישובי השומרון ליישובי הבקעה וצפון ים המלח בהסדר הקבע. האם הוא "משחק שח עם עצמו"? הוא אינו סבור כך. לטעמו יש להביא להפרדה ולהקמת מדינה פלשתינית לטובת עתידה של ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית, והאינטרס הפלשתיני "לא מעניין אותי כעת. ישנם כאן שני עמים על אותו חבל ארץ, ולכן יחלוקו כדי שלא להגיע למדינה רב לאומית".