בית משפט. אילוסטרציה
בית משפט. אילוסטרציהפלאש 90

עורך "פורום ארץ הצבי" באינטרנט ישלם פיצוי בסך 12 אלף ש"ח לצלם, לאחר שהשתמש ללא רשות בתמונת ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אותה צילם, ללא קבלת רשות.

הצלם, דן פורגס, טען כי התמונות צולמו לבקשת עיריית ירושלים, אולם לבסוף לא נבחרה התמונה על ידי העירייה ועל כן נשארה בבעלותו, זאת על אף שנלקחה מתוך אתר בית ספר בגליל המערבי.

הנתבע טען, כי מדובר בפרסום בפורום אינטרנט פתוח ללא כוונת רווח לכתיבת מאמרים והבעת דעות. השימוש בתמונה נעשה מבלי לדעת כי מדובר בתמונה שיש לגביה זכויות יוצרים ובתום לב.

השופט, ארנון דראל, קבע כי במקום שלא כובדה הזכות המוסרית, לפיה יש לקרוא את שם יוצר היצירה על יצירתו, לא ניתן לחסות תחת הגנת השימוש ההוגן.

עוד קבע השופט, כי לא ניתן לראות בנתבע "מפר תמים", זאת משום שלא טען כי לא ידע כי ישנו בעל זכויות יוצרים בתמונה אלא רק שלא ידע מיהו בעל הזכויות.

השופט ציין עוד, כי אין מדובר ב"מעשה של מה בכך". "קיומו של מעשה של מה בכך שאין בו כדי להקנות זכות תביעה מתקיים כאשר 'אדם בר דעת ומזג כרגיל לא היה בא בנסיבות הנתונות בתלונה על כך'. איני סבור כי צלם המשקיע בצילום דיוקנאות לפרנסתו, כפי שתאר התובע בתצהירו ובעדותו, אינו זכאי לפיצוי ויש לראות את המעשה ככזה שלו היה חוזר ונשנה לא היה בו כדי ליצור זכות לתביעה".

לאור זאת פסק השופט לתובע את סכום הפיצוי המינימלי ללא הוכחת נזק, בסך 10 אלפים ש"ח, זאת בתוספת 2,000 ש"ח בגין הפרת זכותו המוסרית על היצירה.