הרצח בנתניה
הרצח בנתניהפלאש 90

יושב ראש ועדת הכנסת לזכויות הילד, דני דנון, מבקש ממבקר המדינה לבדוק אם היה אפשר למנוע את רצח ילדי משפחת בן דרור אילו יישמו משרדי הממשלה המלצות של ועדה שהוקמה לאחר רצח הילדה רוז פיזם.



דנון דורש מהמבקר לבדוק מדוע לא יישמו את המלצותיה הברורות של ועדה בין משרדית בינואר 2010  לשינוי חקיקה וכתיבת נהלי עבודה חדשים שיכלו למנוע את הכשל בשיתוף הפעולה ובהעברת המידע המקדים בין שירותי הפסיכיאטריה לאנשי הרווחה ובכך ולמנוע את רצח שלושת הילדים בנתניה.



לפני חצי שנה פרסמה ועדה בין משרדית, שבראשה עמד סמנכ"ל משרד הרווחה והממונה על השירותים החברתיים, מוטי וינטר, את מסקנותיה בנוגע לאיתור קטינים הנמצאים בסיכון ודרכים להצלתם מאסון אפשרי. הועדה קמה בעקבות רצח הילדה רוז פיזם, והתייחסה ל-36 מקרים של רצח ילדים בידי הוריהם בשש השנים האחרונות.  בדוח הסופי ממליצה הוועדה על שורה של תפיסות חדשות בהתייחסות לילדים במצבי סכנה, כמו הרחבת ההתייחסות למגוון איתותים ומצבים בהם נמצאים ילדים ומשפחות שעד כה לא נתפסו כמצבים מעוררי דאגה. מצבים אלו עלולים להתפתח למצבי סכנה, ובדוח הושם דגש על האחריות של אנשי המקצוע כלפי ילדים בסיכון וילדים הנמצאים במצבים העלולים להוביל לסכנה. עוד הומלץ על גיבוש חוק חיוב בשיתוף במידע בין אנשי המקצוע, המאפשר ראייה כוללת ורחבה של מצב הילד ומשפחתו, המתבטא באחריות הדדית של אנשי המקצוע.

בנוסף לכך, הוועדה המליצה על הפעלת מודל לזיהוי מצבי סכנה, הכולל לוח של איתותים המנוסחים כך שאנשי מקצוע העובדים במסגרות ארגוניות שונות יוכלו לזהותם. כמו כן המליצה הוועדה על הקמת מוקד הגנה יישובי אליו יעברו הדיווחים בהתאם לאיתותי הסכנה.

אם ההמלצות היו מיושמות היה אולי ניתן למנוע את הרצח שביצע איתי בן דרור, שרצח את שלושת ילדיו – במקרה הזה זוהו איתותים שיש לשים אליהם לב במיוחד. אבל ההמלצות, שהיו יכולות למנוע את הטרגדיה הנוראה, נותרו במגירה ואינן מיושמות בשל מחלוקות משפטית בין משרדי הממשלה.



היום פנה יו"ר הועדה לזכויות הילד, ח"כ דני דנון למבקר המדינה בבקשה שיבדוק מדוע המלצות הוועדה הבין משרדית לא יושמו עד כה ומה ניתן לעשות בכדי לשנות מצב זה.



דנון כתב במכתבו למבקר: "מבין השיטין עלה בדיון וכן מבירור שערכתי לאחריו, כי לפני כשנה וחצי הוקמה ביוזמת שר הרווחה מר יצחק הרצוג, ועדה בין משרדית בנושא איתור והגנה על קטינים נפגעי התעללות, ועליה הוטל לבחון דרכים לקידום שיתופי פעולה בין גורמי המקצוע השונים, ליצירת רשת ביטחון להגנה על ילדים בקהילה. הוועדה אשר ישבה כשנה על המדוכה הגישה מסקנותיה בינואר האחרון, ואף מסקנותיה אושרו על ידי ועדת שרים לרווחה ביום 21/4/2010.



למצער, על אף קביעתה של הוועדה כי קיים בישראל כשל בשיתוף הפעולה ובהעברת המידע המקדים בין הגורמים השונים, ועל אף המלצותיה הברורות לשינוי חקיקה וכתיבת נהלי עבודה חדשים – עד היום דבר לא נעשה. מהבירור עולה, כי הנושא תקוע כיום עקב חילוקי דעות בין משרדי הממשלה האחרים. לפיכך, אבקשך לבדוק מדוע המלצות הוועדה הבין משרדית לא יושמו עד כה ומה ניתן לעשות בכדי לשנות מצב זה.



ח"כ דנון הוסיף "עברו 177 יום מאז שהוועדה אישרה את אימוץ מסקנות הדוח, ייתכן שאם הן היו מיושמות והיה מתקיים שיתוף פעולה מלא ותיאום בין כלל הגורמים היה ניתן למנוע את הרצח המיותר של ילדי משפחת בן דרור."