הרב יצחק שפירא
הרב יצחק שפיראפלאש 90

בימים האחרונים שיגר הרב יצחק (איציק) שפירא, ראש ישיבת 'עוד יוסף חי', מכתב לרבנים וראשי ישיבות ובו הוא מבקש מהם לקיים דיון סביב סוגיות דיני המלכות ביהדות, במגמה לחזק את ידיהם של קצינים וחיילים שפעלו בשדה הקרב ומצאו את עצמם בחדרי החקירות. ביומן ערוץ 7 שוחח הרב שפירא הן על בקשתו זו מהרבנים והן על חקירתו במשטרה, שני אירועים שהוא מוצא קשר ישיר בין שניהם, שכן לטעמו כל אותו מעצר שבוצע בביתו תוך כדי מהומה רבה נועד להרתיע רבנים מלדון בסוגיות אלה.

"אני מבקש מהרבנים שדעת תורה תישמע בכל תחום ובפרט בתחומים שהשעה צריכה להם, היום כשעם ישראל שב לארצו ועוסק בענייני מלחמה. בשנים האחרונות מתווסף הצורך לומר דעת תורה כי הממונים רחוקים מדעת תורה", אומר הרב שפירא הסבור כי אנשי צבא מקרב הציונות הדתית מבקשים לקבל חוות דעת תורנית באשר למלחמה על פי התורה, ובכך לחזק את עמדתם ופעילותם בשדה הקרב.

הרב שפירא מגדיר כשאלה מחלישה, וככזו שכלל אין ראוי לשאול על אף שהיא נשאלת רבות בציבור הציונות הדתית, את השאלה בדבר חשש שמא פרסום דעת תורה תעורר מיידית דעה הפוכה שעשויה להפוך לדרכם הצבאית של לוחמים אחרים, לוחמים בני מגזר אחר שאינו שומר מצוות.

"מיעוט שמאלני סוחף את כל הציבור לעשות מעשים כמעט התאבדותיים בניגוד לדעת רוב הציבור. הדבר פשוט ומתבקש וזועק מכל פינה וזווית ויש לומר מה חושבים, אבל כשרק מעזים לפתוח את הפה מיד מתנכלים אליהם", אומר הרב שפירא המתייחס בהקשר זה למעצרו שלו בשבוע שעבר בידי שוטרים שפשטו בשעה ארבע וחצי לפנות בוקר על ביתו. הוא אינו מבין מה הסיבה האמיתית למעצר זה, זמן רב לאחר שספרו בדבר דיני המלחמה יצא לאור ומבלי שהוזמן כלל לחקירה, מה שאומר שגם לא סירב להגיע לחקירה שכזו. "יתכן שבפרקליטות ואצל היועץ המשפטי לממשלה, או אצל שי ניצן שאומרים לי שכנראה הוא שעומד מאחורי העניין, סיימו את עבודתם. יתכן שקשור לכך שחושבים שם שאם יעשו בלאגן יטילו מורא על רבנים אחרים מלדון בשאלות הללו".

על הספר עצמו מספר הרב שפירא כי רבנים רבים "נהנו ממה שיש בו וחושבים שיש בו משנה סדורה".

על מכתבו לרבנים הוא מציין כי במכתב זה "ביקשתי שלא יפחדו להביע את דעתם וישימו לב למציאות הנוראית שבה לוקחים חיילים שמסרו נפשם ובעקבות לחץ של השמאל הקיצוני נידונים בבית דין צבאי. אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד".

הרב שפירא מביע תקווה שאם יפגישו את הלוחמים, קצינים, חיילים ושוטרים, עם רבנים שייאותו להביע דעה ברורה בדבר חובת מסירות הנפש ולגבות אותם מול האשמות המוטחות בהם, הרי שאותם קצינים וחיילים לא יחששו להיות מזוהים עם עמדות אלה ולא להיבהל מחקירות. "אלו אנשים שמסרו את הנפש. שימסרו את הנפש עוד קצת ולא יחששו מחקירות", אומר הרב שפירא.

במכתבו כותב הרב שפירא לרבנים: "הנני יוצא מנקודת הנחה שכולם מודים שמוסר המלחמה שמנחה את הממסד היום אינו תואם את מה שמנחה התורה. התפרסם לאחרונה הספר "תורת המלך" שבו נתנה סקירה כיצד צריך להתנהג על פי תורה בשעת מלחמה. הספר נכתב כדי לתת כוח של תורה ללוחמים באויבי ישראל, וכדברי הרב יצחק גינזבורג בהסכמתו לספר: "סוגיות אלו נוגעות מאד למצבנו היום בארץ ישראל כאשר עלינו לכבוש אותה מיד אויבינו. על מנת לפעול כדבעי מתוך רוחה של תורה וכדי לחזק את רוח העם וחייליו יש לברר בירור עמוק של תורה". מלבד החשיבות שישנה בלימוד הנושא – ישנה חשיבות גדולה לפרסם דעת תורה בנושא, בפרט עכשיו כשהממסד מעמיד לדין חיילים וקצינים על מלחמתם באויבי ישראל".

עוד מוסיף הרב שפירא וכותב: "אף שהממסד מתנכל למי שמפרסם דעת תורה בנושא אסור לנו להיבהל. לא יכול להיות שאנשים יסכנו את חייהם במלחמה באויבי ישראל ויעמדו על כך למשפט, ואנו נחשה".