אבו מאזן
אבו מאזןפלאש 90

העיתון "אל-קודס אל-ערבי" מדווח (2 באוגוסט 2010), כי ההנהגה הפלסטינית מתעתדת לקיים בקרוב פגישה שתתמקד בפתיחת המו"מ הישיר עם ישראל. אבו מאזן נועד אמש עם יועציו כדי לגבש עמדה בנושא לאור הלחצים האמריקניים הכבדים ולקראת ישיבת ההנהגה הפלסטינית שתכלול את הועד הפועל של אש"ף והועדה המרכזית של תנועת פתח.

גורם פלסטיני בכיר הודה בשיחה עם העיתון, כי הממשל האמריקני וגורמים אירופאיים מפעילים לחצים כבדים על הרשות הפלסטינית בניסיון להתניע את המו"מ בהקדם. לדבריו, ארה"ב מעוניינת בקיומה של פסגה בין אבו מאזן ונתניהו שתיתן את האות לתחילתה מו"מ חדש. עם זאת, הכחיש הגורם הפלסטיני הבכיר, כי הדיווחים לפיהם המו"מ הישיר יחל באמצע חודש אוגוסט, כפי שעלה מדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ראשון.

יש לציין, כי באיגרת ששלח לא מכבר לאבו מאזן, הזהיר הנשיא אובמה את הרשות הפלסטינית מפני המשמעויות של המשך הסירוב לפתוח במו"מ ישיר עם ישראל. "תהיינה השלכות שיתבטאו בהעדר אמון בנשיא מחמוד עבאס (אבו מאזן) ובצד הפלסטיני, דבר שיהיו לו השלכות נוספות לקשרים בין ארה"ב לפלסטינים", כתב אובמה.

ובתוך כך, גינה ראש ממשלת חמאס, איסמאעיל הניה, את החלטת ועדת המעקב הערבית שסמכה ידיה על החלטה פלסטינית, אם תתקבל, לקיים מו"מ ישיר עם ישראל. הניה כינה את ההחלטה "כיסוי לפשעי הכיבוש" וציין כי ההחלטה "מעניקה גיבוי למו"מ הנחשב כחורג מהקונצנזוס הלאומי הפלסטיני". ראש ממשלת חמאס קישר בין התקיפות של חיל האוויר הישראלי (בתגובה לירי הטילים לעבר ישראל) ובין ההסכמה של ועדת המעקב הערבית על חידוש המו"מ באומרו: "הדם של העם הפלסטיני אשר נשפך בימים האחרונים נמצא על צווארם של אלה אשר העניקו את הכיסוי המדיני למו"מ".