ההרס בגבעת רונן
ההרס בגבעת רונןצילום: שמשון סוכי, באדיבות ועד מתיישבי השומרון

שבועיים לאחר הרס הבית בגבעה רונן הסמוכה להר ברכה בשומרון, מתברר כי המעשה לא רק שהביא להפגנות סוערות ועימותים בכל רחבי יו"ש, אלא גם גרם לתסיסה חריפה בגדוד "נצח יהודה" - הנח"ל החרדי, אולי מהקשות שידע צה"ל - למעלה מ-40 לוחמים בגדוד חתמו על מכתב מחאה חריף לרבצ"ר, למג"ד ולפיקוד הבכיר.

המכתב יצא לאחר שהחיילים גילו כי דרגי הפיקוד הבכירים "עבדו" על חיילי הגדוד בעת הריסת הבית בגבעה ליד הר ברכה לפני כשבועיים, כשהודיעו להם כי הם מחלפים בתעסוקה מבצעית שוטרי מג"ב שיוצאים לפעילות מבצעית בדרום, כשבעצם שוטרי מג"ב יצאו להריסת הבית.

במכתב החריף הגדירו החיילים את התרמית שהוצגה להם בעת היציאה לפעילות: "מעשה לא ישר, שחצני ומחפיר.. צר לנו על כך שפעם אחר פעם לא משכילים בצה"ל לכבד את ערכי המסורת היהודית. בנוסף על כך שבצה"ל לא יודעים להבדיל בין משימה פוליטית הפוגעת ביעוד צה"ל ומפוררת את כוחו המוסרי לבין משימה בטחונית עליה מוסרים את הנפש", נכתב.

"העובדה שלצורך ביצוע משימה זו שיקרו ביודעין לחיילי הגדוד באמרם כי הגדוד מחליף פלוגת מג"ב היוצאת לפעילות בדרום הארץ בעוד שפלוגה זו עסקה בהרס בתי יהודים בשומרון, מהווה פגיעה אנושה באמוננו במערכת השלטון הצבאית. פגיעה זו באמון וסטיה מ'תרבות אמירת האמת בצה"ל' הינה פגיעה אנושה היכולה לבוא לידי ביטוי בכל המישורים השונים של ההתנהלות הצבאית בשגרה ובחרום".

עשרות הלוחמים זועמים ופגועים, "מפקדינו הבכירים עבדו עלינו' לטענת החיילים כיוון שדרגי הפיקוד הבכירים מבינים שחיילים רבים לא ישתתפו אף באופן עקיף בפגיעה ביהודים וברכושם,העדיפו אלו להקריב את האמון של החיילים במפקדיהם תוך כדי פגיעה אנושה וברורה בכושר הלחימה המבצעי, וכל זה בכדי לעשות מעשה חמור המנוגד ליעוד צה"ל".

לטענת החיילים הם נתקלים בנסיונות הפחדה מצד הפיקוד הבכיר בגדוד ובחטיבה. חיילים רבים הצהירו כי בפעם הבאה שיתעורר חשש כי מבקשים מהם להשתתף בפגיעה ביהודים וברכושם - הדבר זה לא יעבור יותר בשתיקה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה "על פי בדיקה שערך פיקוד המרכז עם החיילים התברר כי שמם שורבב למסמך שלא ברשות ושלא בסמכות ובניגוד לדעתם, למרות שביקשו עם היוודע המעשה להשמיט את שמם. בצה"ל דוחים את הכתוב במסמך, חיילי גדוד נצח יהודה מבצעים את עבודתם באופן מקצועי ומשמשים כח חשוב בהתמודדויות המבצעיות בפיקוד המרכז."