"האחדות הייתה בנפשו"

במלאות 30 לפטירתו של הרב יהודה עמיטל זצ"ל, קיימה ישיבת הר עציון עצרת לימוד ומספד לזכרו. האירוע הועבר בשידור וידאו חי.

חזקי ברוך , ט' באלול תש"ע

ענווה ובריחה מכבוד. הרב יהודה עמיטל זצ"ל
ענווה ובריחה מכבוד. הרב יהודה עמיטל זצ"ל



טוען....

במלאות 30 לפטירתו של הרב יהודה עמיטל זצ"ל, קיימה הערב (חמישי) ישיבת הר עציון עצרת לימוד ומספד לזכרו, בבית המדרש של ישיבת הר עציון. האירוע הועבר בשידור וידאו חי באתר ערוץ 7.

בעצרת נשאו דברים: שמעון פרס - נשיא המדינה, הרב אהרן ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון, משה מושקוביץ - יו"ר הנהלת הישיבה, הרב יעקב מדן - ראש הישיבה, פרופ' משה בר אשר - נשיא האקדמיה ללשון עברית והרב יהודה גלעד - ראש ישיבת מעלה גלבוע ורב קיבוץ לביא.

בנאום שנשא הנשיא בפני 600 משתתפי העצרת אמר נשיא "היהדות היא בעיניי צירוף של יראת שמים ואהבת אדם. זהו צירוף נצחי. נצח ישראל הוא גם אפוא נצח האדם. ועל כן עשרת הדיברות הפכו לבסיס הציביליזציה המערבית. וזכינו לאישים גדולים בקרב האנשים השווים. משה הוריד מסיני את שני לוחות הברית והיה הגדול מכולם. מורה לכל הדורות. ובעקבותיו באו מורי דרך תרומיים שאנושיותם מרעידת לב גם כיום. הרמב"ם, שהיה גדול בתורה וגדול ברפואה. רבי עקיבא, שהיה רועה בשדות ומורה לדורות. הבעל שם טוב שהפיח חום אדם לאור התורה. הרב קוק שעשה מאהבת התורה ואהבת האדם לקסם המהלך בקרבנו.ועוד גדולים וטובים. הרב יהודה עמיטל, זכר צדיק לברכה, בא מהאסכולה הזו וראוי להיפקד בחברתם. הוא חיפש את המאחד, מפני שהייתה אחדות בנפשו. יָצָר אחדות מפני שבלבו הַמְתָה אהבת העם".

הנשיא המשיך והתייחס לאישיותו המיוחדת של הרב ואמר "הרב עמיטל דלה מן המקורות העתיקים שלנו אבני יסוד ייחודיות, והגה ובנה היכל רוחני משלו שעמודיו האיתנים נשאו את כבוד האדם שנברא בצלם. את ישראל שבה צריכים להיות ערבין זה לזה. התייצבות בשערי הביטחון ורדיפת שלום כמקשה אחת... לרב עמיטל היה אוֹרך הרוח ויכולת ההתמדה לעודד את המסע של העם היהודי כמסע מוסרי, שערכו גדול ואנו המעט שבעמים. לרב עמיטל היה מבט גבוה ופנורמי על הנעשה בישראל. ואילו הנטייה הארכיטקטונית שלו העדיפה בניית גשרים... הרב עמיטל עצמו היה כגשר נטוי בין חופי ישראל – הדתי והחילוני, הביטחוני והמדיני, העכשווי והנצחי."

הנשיא תיאר את סיפור שילוב הידיים הפוליטי עם הרב עמיטל ותנועת מימד ואמר "בעודי עטוף באבל הוטלה עליי האחריות של ראש ממשלה. ידעתי שלמעשה הרצח אין ולא תהיה סליחה ומחילה. שצריך למצוא ולהעניש את האשמים, אבל אין לפגוע בחפים, ואין לבקע את העם. חיפשתי שותפים. נקיי כפיים וטהורי לב בפני אדם ואלוהים. פניתי אז לרב יהודה עמיטל. ידעתי שאינו שואף שררה. ידעתי שבעיניו תורה קודמת לשררה. אבל ביקשתיו הפעם לא רק לשרת בממשלה, אלא לשׁרות עם אלוהים ואדם. הוא עשה זאת בנפש חפצה. באצילותו הטבעית. בתחושה גורלית שאסור ליפול קורבן להרס עצמי....ובלבי שמחתי שנמצא אדם בעל שיעור קומה ובעל שאר רוח. שבשעת מצוקה לעמו – הוא בא. התייצב. וקרא לאחדות ויציבות. הוא הִשְרה אמון ונחמה. לאדם כזה קוראים צדיק. יהא זכרו ברוך."

שאול גולדשטיין ראש המועצה גוש עציון, אמר "הרב עמיטל היה מעמודי היסוד של גוש עציון והישיבה שהקים הפכה מוסד לתפארת. בדרכו המיוחדת, במאור פניו ובאהבת האדם, הצליח הרב להנחיל את מורשתו ופועלו על כולנו. רוחו ותלמידיו ישפיעו עלינו לשנים רבות בכל גוש עציון".


ראש הישיבה, הרב אהרן ליכטנשטיין, אמר "דמותו הייתה קורנת ומושכת, כל אחד מוצר בו פינה מסוימת שלאורה פגש בכל אישיותו. אחת התכונות העיקריות באישיותו של הרב עמיטל הייתה הרגישות הגדולה למשפחות אשר שכלו את היקר להם בנסיבות טרגיות. מי שהכיר את ההיקף והעומק של רגישותו, שמע את הבכי הפנימי. הרגשת שגם כשהוא נמצא בבית המדרש, בתוך המסתרים שלו, הוא בוכה. היה צירוף נדיר באישיותו, מחד תחושה של מנהיגות שבכוחה להשתלט על כל סיטואציה טרגית ומאידך רוך ורגישות המשקפים את עומק ההזדהות עם היגון. הוא היה איש אמת אשר מעולם לא זייף את תחושותיו, מלא הזדהות אמיתית".

משה מושקוביץ, ממייסדי ישיבת הר עציון וממחדשי היישוב היהודי בגוש עציון, אמר "אני זוכר כי כבר בפגישתנו הראשונה, נפשי נקשרה בנפשו. כאשר ביקשו להקים את הישיבה, אחת ההחלטות הראשונות היה להקים במקום ישיבה, שעל ידה יקום יישוב גדול ופורח. היה בכך הרבה יותר מסתם חזון מדיני והתיישבותי, אלא מימוש חזון רעיוני.

הוא היה אוד מוצל מאש אשר לקח חלק במערכה לתקומת ישראל. ללא הרבה מילים, ללא סמל גאווה, פרש הרב עמיטל משנה סדורה של הקמת מפעל גדול. ההנהגה שלו לא נועדה לגדולה סתמית אלא לאחריות גדולה לכל תלמיד ותלמיד כאילו היה בנו יחידו. רבים חולמים כל חייהם אך אינם זוכים להגשמת חלומם. מורנו ורבנו זכה לראות בהגשמת חזונו".